Muzeul National al Satului Dimitrie Gusti - Bucuresti Afisari: 2387
Categorie: SPORT, AGREMENT, SPECTACOL >> Teatre, cinema, muzee Vizitatori: 1029
Harta: Localizare pe harta Romaniei
-------------------------
Contact: Adresa
 
Sos. Kiseleff , nr. 28-30, sector 1, Bucuresti
-------------------------
Phone: Telefon
  0213179103; 0213179110
-------------------------
Web: Internet
  email: contact@muzeul-satului.ro
  site: www.muzeul-satului.ro

 
Prezentare muzeu  
Detalii  

Crearea Muzeului Satului ( cu denumirea actuala de Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" ) este rodul unor cercetari intense si sustinute, teoretice si de teren, ca si a unor experimente muzeografice, de peste un deceniu, coordonate de profesorul Dimitrie Gusti, intemeietor al Scolii Sociologice din Bucuresti.

 

In calitate de sef al catedrei de socilogie din cadrul Universitatii Bucuresti, Gusti organizeaza intre 1925-1935, cu specialisti din diverse domenii ( sociologi, etnografi, folcloristi, geografi, statisticieni, medici ) si cu studenti, campanii de cercetari monografice, cu caracter interdisciplinar, intr-un numar relativ mare de sate ( Fundu Moldovei-jud. Suceava, Nereju-jud.Vrancea, Dragus-jud.Brasov, Dragomiresti-jud. Maramures etc. )

 

Incepând cu anii "60, în România a fost creata o importanta retea de muzee în aer liber; activitatea sa înscriindu-se dezideratelor europene de salvare a patrimoniului traditional construit. Desi, se prefera la acea data (ca si acum) conservarea in situ a monumentului, pentru a nu împieta asupra ambientului natural din care a crescut initial, totusi, datorita conditiillor impuse de legislatie ca si de dificultatea prezentarii in situ a unui asemenea tip de constructie,s-a adoptat, ca principala metoda de salvare, transferarea în muzee în aer liber. A fost singura cale care a dus la salvarea efectiva a unor exemplare deosebite de constructii vernaculare precum si la crearea unei puternice retele de muzee în aer liber, care astazi însumeaza 19 unitati, în profile variate, pentru care monumentele au fost selectionate pe criterii diverse : ocupationale, sociologice etc.

 

.: In acest context, Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" din Bucuresti a fost un reper parodigmatic, având un personal care însuma deja ani de experienta privind selectia, transferarea si punerea în valoare a monumentelor, în asa fel incât, remodelând "satul" românesc, dupa principiile muzeologiei, sa nu fie total ratata atmosfera si ambientul rural specific.

 

.: Experienta acumulata dinainte de 1936, metoda stiintifica promovata de Dimitrie Gusti si de Scoala sociologica de la Bucuresti precum si perfectionarea acesteia de catre generatia îndrumata de reputatul sociolog au impulsionat cercetarea de teren în vederea crearii altor muzee, care sa foloseasca modelul gustian, dar sa fie in acelasi timp diferite, pentru a nu forma o suma de institutii copii, fapt ce nu ar fi avut sens.

 

.: In practica echipelor monografice s-a impus si organizarea de expozitii în care erau prezentate obiecte achizitionate în teren, care serveau la refacerea interioarelor specifice. Astfel, experienta câstigata a fost folosita în contextul nou al anilor ‘60-"80; actualele muzee detin nu numai colectii deosebite de monumente expuse în aer liber, ci si colectii de patrimoniu mobil (port, ceramica, textile,obiecte de cult etc.), cu ajutorul carora se reconstituie segmente de civilizatie rurala, pentru a fi prezentate publicului, în expozitii cu caracter temporar.

 

.: Am subliniat aceste aspecte pentru a argumenta de ce Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" din Bucuresti este mai mult decât un simplu muzeu în aer liber; el este un moment al istoriografiei de specialitate si un model constituit in timp.

 

.: De asemenea, el este astazi un muzeu original si prin pastrarea, în structura sa, a gândirii înaintasilor: pionieri ai muzeologiei etnologice.

 

.: Monumentele,in totalitate originale, sunt marturii de viata traditionala româneasca, dar,in acelasi timp,constituie si ilustrarea unei anume conceptii muzeologice si de prezervare a patrimoniului construit; ele ilustreaza un drum parcurs de la primele cercetari coordonate de Dimitrie Gusti pâna în prezent, drum presarat cu înca 18 muzee, care l-au luat ca punct de reper.

 

.: Totodata, ideea tipului de institutie, reprezentata de Muzeul Satului, este concretizarea teoriei, de valoare europeana, a lui Frederic le Play si a Scolii sale despre un asa-zis muzeu social, un sat-muzeu- cum l-au vazut Dimitrie Gusti si urmasii sai- care sa însumeze caracteristicile si identitatea tuturor satelor din România.

 

.: In concluzie,importanta Muzeului Satului depaseste granitele nationale, fiind creatia originala a intemeietorilor, în deplina corcordanta cu teoriile muzeologice avansate, din prima jumatate a sec. al XX lea.

 

.: De la expozitia gustiana, pâna în prezent, drumul parcurs a însemnat evolutia conceptelor de conservare, restaurare, cercetare. Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" este astazi un bun castigat, de care nu se poate face abstractie atunci când se ia hotararea construirii unui nou muzeu in aer liber , fie el in tara sau in strainatate.

 

.: Consideram necesar sa incheiem prin a rezuma principiile care au stat la baza organizarii expozitiei in aer liber:

 

I. Principiul istoric este reprezentat habitatul traditional în dezvoltarea sa spatiala, între sec. al XVII-lea si începutul sec. al XX-lea;

 

II. Principiul geografic vizita în muzeu prilejuieste cunoasterea comparativa a arhitecturii traditionale, monumentele fiind grupate pe provincii istorice (Transilvania, Banat, Oltenia, Muntenia, Dobrogea si Moldova);

 

III. Principiul autenticitatii toate constructiile sunt originale, desfacute piesa cu piesa, transportate în conditii deosebite si remontate în muzeu, reconstructia interioarelor respectând în general o viziune de sinteza, specifica secolului al XIX-lea.

 

 

Crearea Muzeului Satului ( cu denumirea actuala de Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" ) este rodul unor cercetari intense si sustinute, teoretice si de teren, ca si a unor experimente muzeografice, de peste un deceniu, coordonate de profesorul Dimitrie Gusti, intemeietor al Scolii Sociologice din Bucuresti.

 

In calitate de sef al catedrei de socilogie din cadrul Universitatii Bucuresti, Gusti organizeaza intre 1925-1935, cu specialisti din diverse domenii ( sociologi, etnografi, folcloristi, geografi, statisticieni, medici ) si cu studenti, campanii de cercetari monografice, cu caracter interdisciplinar, intr-un numar relativ mare de sate ( Fundu Moldovei-jud. Suceava, Nereju-jud.Vrancea, Dragus-jud.Brasov, Dragomiresti-jud. Maramures etc. )

 

Incepând cu anii "60, în România a fost creata o importanta retea de muzee în aer liber; activitatea sa înscriindu-se dezideratelor europene de salvare a patrimoniului traditional construit. Desi, se prefera la acea data (ca si acum) conservarea in situ a monumentului, pentru a nu împieta asupra ambientului natural din care a crescut initial, totusi, datorita conditiillor impuse de legislatie ca si de dificultatea prezentarii in situ a unui asemenea tip de constructie,s-a adoptat, ca principala metoda de salvare, transferarea în muzee în aer liber. A fost singura cale care a dus la salvarea efectiva a unor exemplare deosebite de constructii vernaculare precum si la crearea unei puternice retele de muzee în aer liber, care astazi însumeaza 19 unitati, în profile variate, pentru care monumentele au fost selectionate pe criterii diverse : ocupationale, sociologice etc.

 

.: In acest context, Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" din Bucuresti a fost un reper parodigmatic, având un personal care însuma deja ani de experienta privind selectia, transferarea si punerea în valoare a monumentelor, în asa fel incât, remodelând "satul" românesc, dupa principiile muzeologiei, sa nu fie total ratata atmosfera si ambientul rural specific.

 

.: Experienta acumulata dinainte de 1936, metoda stiintifica promovata de Dimitrie Gusti si de Scoala sociologica de la Bucuresti precum si perfectionarea acesteia de catre generatia îndrumata de reputatul sociolog au impulsionat cercetarea de teren în vederea crearii altor muzee, care sa foloseasca modelul gustian, dar sa fie in acelasi timp diferite, pentru a nu forma o suma de institutii copii, fapt ce nu ar fi avut sens.

 

.: In practica echipelor monografice s-a impus si organizarea de expozitii în care erau prezentate obiecte achizitionate în teren, care serveau la refacerea interioarelor specifice. Astfel, experienta câstigata a fost folosita în contextul nou al anilor ‘60-"80; actualele muzee detin nu numai colectii deosebite de monumente expuse în aer liber, ci si colectii de patrimoniu mobil (port, ceramica, textile,obiecte de cult etc.), cu ajutorul carora se reconstituie segmente de civilizatie rurala, pentru a fi prezentate publicului, în expozitii cu caracter temporar.

 

.: Am subliniat aceste aspecte pentru a argumenta de ce Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" din Bucuresti este mai mult decât un simplu muzeu în aer liber; el este un moment al istoriografiei de specialitate si un model constituit in timp.

 

.: De asemenea, el este astazi un muzeu original si prin pastrarea, în structura sa, a gândirii înaintasilor: pionieri ai muzeologiei etnologice.

 

.: Monumentele,in totalitate originale, sunt marturii de viata traditionala româneasca, dar,in acelasi timp,constituie si ilustrarea unei anume conceptii muzeologice si de prezervare a patrimoniului construit; ele ilustreaza un drum parcurs de la primele cercetari coordonate de Dimitrie Gusti pâna în prezent, drum presarat cu înca 18 muzee, care l-au luat ca punct de reper.

 

.: Totodata, ideea tipului de institutie, reprezentata de Muzeul Satului, este concretizarea teoriei, de valoare europeana, a lui Frederic le Play si a Scolii sale despre un asa-zis muzeu social, un sat-muzeu- cum l-au vazut Dimitrie Gusti si urmasii sai- care sa însumeze caracteristicile si identitatea tuturor satelor din România.

 

.: In concluzie,importanta Muzeului Satului depaseste granitele nationale, fiind creatia originala a intemeietorilor, în deplina corcordanta cu teoriile muzeologice avansate, din prima jumatate a sec. al XX lea.

 

.: De la expozitia gustiana, pâna în prezent, drumul parcurs a însemnat evolutia conceptelor de conservare, restaurare, cercetare. Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" este astazi un bun castigat, de care nu se poate face abstractie atunci când se ia hotararea construirii unui nou muzeu in aer liber , fie el in tara sau in strainatate.

 

.: Consideram necesar sa incheiem prin a rezuma principiile care au stat la baza organizarii expozitiei in aer liber:

 

I. Principiul istoric este reprezentat habitatul traditional în dezvoltarea sa spatiala, între sec. al XVII-lea si începutul sec. al XX-lea;

 

II. Principiul geografic vizita în muzeu prilejuieste cunoasterea comparativa a arhitecturii traditionale, monumentele fiind grupate pe provincii istorice (Transilvania, Banat, Oltenia, Muntenia, Dobrogea si Moldova);

 

III. Principiul autenticitatii toate constructiile sunt originale, desfacute piesa cu piesa, transportate în conditii deosebite si remontate în muzeu, reconstructia interioarelor respectând în general o viziune de sinteza, specifica secolului al XIX-lea.

 
Galerie foto (3)
[Image #1] [Image #2] [Image #3]
 
documente calatorie  |  fantana model  |  Acoperis lemn  |  Acoperis stuf  |  Acordul de vointa   |  Acte necesare inregistrare nou nascut  |  Adapost cai  |  Amenajarea locuintei  |  Amplasarea constructiei  |  Animale casa  |  Animale de casa  |  Ansambluri joaca  |  Apa freatica  |  Apa masa  |  Apa vietii  |  Arcada flori naturale  |  Arcada nunta  |  Argint puritatea   |  Argint simplu  |  Arhitecti case  |  Arta decorativa  |  Arta obiecte  |  Arta plastica  |  Arta populara  |  Arta traditionala  |  Aspect masculin  |  Bara fata  |  Biserica romaneasca   |  Biserici monumente  |  Biserici nunta  |  Buchet nunta  |  Cai de comunicatii  |  Camera caldura  |  Cap bara  |  Carte veche restaurari  |  Carti arhitectura  |  Carti arta  |  Carti diverse  |  Carti drept  |  Carti educative  |  Carti istorie  |  Carti legislatie  |  Carti limba engleza  |  Carti pescuit  |  Carti politica  |  Carti sociologie  |  Carti spiritualitate  |  Carti tehnica  |  Carti tehnice  |  Carti vechi  |  Casa unicat  |  Casa de piatra  |  Casa grinzi  |  Case barne lemn  |  Case joaca lemn  |  Case la curte  |  Case lemn  |  Case structura lemn  |  Categorii de produse  |  Centre cercetare  |  Centre culturale  |  Centre distractie copii  |  Centru distractie copii  |  Centru economic cultural   |  Centrul cultural si artistic  |  Centrul national conservarea promovarea culturii traditionale  |  Ceramica arta  |  Cereale copii  |  Cetate medievala  |  Cinematografe teatre opereta opera circ  |  Conceptie carti vizita  |  Conceptie constructiva  |  Conifere  |  Conservare restaurare monumente istorice  |  Consiliul dezvoltare regionala  |  Constructii agricole  |  Constructii biserici  |  Constructii case  |  Constructii case ecologice  |  Constructii depozite  |  Constructii ecologice  |  Constructii lemn  |  Constructii lemn ecologice  |  Constructii locuinte  |  Constructii social culturale  |  Constructii structura lemn  |  Copii acte   |  Covoare basarabia  |  Covoare cocos  |  Covoare copii  |  Covoare ecologice  |  Covoare lana  |  Covoare lucrate de mana  |  Covoare lucrate mana  |  Covoare materiale naturale  |  Covoare model  |  Covoare model modern  |  Covoare motive animale  |  Covoare pentru copii  |  Covoare si tesaturi  |  Covoare tehnice  |  Covoare traditionale  |  Covoare unicat  |  Cresterea in greutate   |  Cuie  |  Cuie constructie  |  Culturi ecologice  |  Curatare cosuri sobe  |  Dansuri populare  |  Demolarea constructiilor  |  Dimensiunile ferestrelor  |  Dimensiunile spatiului   |  Documentare tehnica  |  Drept comunitar  |  Drept financiar   |  Dreptul de folosinta  |  Dreptul de folosinta al spatiului  |  Dreptul familiei  |  Eficienta manageriala  |  Elemente acoperis  |  Elemente arhitectura  |  Elemente constructii  |  Elemente de fatada  |  Elemente fatada  |  Elemente legatura  |  Eliberare vize cetateni romani  |  Engleza pentru adulti  |  Evenimente aer liber  |  Evenimente familie  |  Evenimente sociale  |  Evenimente tematice  |  Evolutia copiilor adoptati  |  Exploatari miniere  |  Expozitii arta  |  Expozitii pictura  |  Extindere circuite electrice  |  Fantani publice  |  Farfurii ceramica  |  Farfurii evenimente  |  Farfurii intinse  |  Farfurii masa  |  Farfurii motive populare  |  Farfurii pictate  |  Farfurii sticla  |  Filme video  |  Flori ceramica  |  Flori iarna  |  Flori nunta  |  Flori restaurante  |  Flori taiate  |  Fond dezvoltare regionala  |  Fonduri europene mediu  |  Fonduri studii  |  Forme de lumina  |  Fotografii biserica  |  Fotografii evenimente  |  Fotografii obiceiuri nunta  |  Gazduire copii exploatati  |  Ghiduri calatorie  |  Ghiduri practice  |  Grinzi lemn  |  Hrana animale  |  Icoane argint  |  Icoane argint restaurari  |  Icoane lemn  |  Icoane restaurari  |  Icoane sticla  |  Inregistrare inventii  |  Instalatii apa calda  |  Instalatii apa rece  |  Instalatii complete  |  Ioni negativi liberi  |  Istoria artei  |  Lansari carte  |  Lansari carte copii  |  Lansari carti  |  Lansari carti copii  |  Lansari produse  |  Lemn natural  |  Limbi straine  |  Locul de munca  |  Locuri distractie  |  Locuri de munca  |  Locuri de munca bucuresti  |  Locuri joaca  |  Lucrari agricole  |  Lucrari arta  |  Lucrari drumuri  |  Lucrari sub apa  |  Mana curenta  |  Marime caracter  |  Marime si greutate  |  Masa adusa la pat   |  Masa sticla  |  Material estetic  |  Material special  |  Materiale arta  |  Materiale constructie lemn  |  Materiale traditionale  |  Medici specialisti  |  Mediu de cultura  |  Meniuri complete  |  Meniuri complete evenimente  |  Meniuri craciun  |  Meniuri restaurante  |  Meniuri traditionale  |  Ministerului culturii patrimoniului national  |  Moara cereale  |  Mod de viata  |  Monumente istorice  |  Monumente naturale  |  Mori cereale  |  Munca temporara  |  Munte romania  |  Muzeul de arta  |  Muzeul de istorie  |  Muzeul national arta romaniei bucuresti  |  Muzeul national istorie romaniei  |  Muzeul national satului dimitrie gusti  |  Muzica populara  |  Muzica traditionala  |  Muzica veche  |  Nastere apa  |  Nivel de componenta  |  Nivelul apei  |  Nivelul de lumina   |  Nunta aer liber  |  Nunta de vis  |  Obiceiuri populare  |  Obiceiuri si traditii  |  Obiecte argint  |  Obiecte cult  |  Obiecte de arta restaurari  |  Obiecte etnografice restaurari  |  Obiecte traditionale romanesti  |  Obiecte uz personal  |  Obiectele de cult   |  Origine romana  |  Pamant decorativ flori  |  Pamant flori  |  Panorama dunarii   |  Panza ulei  |  Parti sociale   |  Patrimoniului natural mondial  |  Patrimoniului societatii   |  Paturi flori  |  Paturi lana  |  Paturi model  |  Paturi orizontale  |  Paturi simple  |  Pe timp de iarna  |  Permanent mediu  |  Perne aer  |  Perne calatorie  |  Personalitati puternice  |  Piatra alba  |  Piatra constructie  |  Piatra decorativa  |  Piatra drumuri  |  Piatra lunii  |  Pictura fata  |  Pictura icoane  |  Pictura murala  |  Pictura panza  |  Pictura romaneasca  |  Pictura sticla  |  Pictura tempera  |  Pictura ulei  |  Pictura ulei expozitii  |  Pierderea in greutate  |  Plan dezvoltare regionala  |  Plantatii pomicole  |  Plantatii viticole  |  Planuri case  |  Plimbari cai  |  Politia comunitara sector  |  Politica guvernului  |  Pomi fructiferi  |  Porti masive  |  Prezentul simplu  |  Prima casa  |  Principii si conditii  |  Produse casa  |  Produse cereale  |  Produse crama  |  Produse de corp  |  Produse ecologice  |  Produse educative copii  |  Produse lemn   |  Produse naturale  |  Produse unicat   |  Produse unicat serie mica  |  Profile structura  |  Program artistic  |  Programe educative  |  Programe europene  |  Programe nationale regionale dezvoltare  |  Programe nunta  |  Proiectul tehnic  |  Purificator aer  |  Putere electrica instalata  |  Raport impact mediu)  |  Regiuni viticole romanesti  |  Repartizarea locuintelor sociale  |  Reprezentare dreptul familiei  |  Restaurante nunta  |  Restaurante romania  |  Restaurante specific romanesc  |  Restaurare covoare  |  Restaurari covoare  |  Restaurari monumente  |  Restaurari pictura murala  |  Rezultate 24 de ore  |  Roata sprijin  |  Rol estetic  |  Sanatate plante culturi agricole  |  Schimbare limba  |  Scoala pictura  |  Sculpturi sticla  |  Sectorul public   |  Semne carte  |  Sistematizare orizontala  |  Sobari autorizati  |  Solutii domeniul it  |  Spatii joaca  |  Spectacole circ  |  Spirit practic   |  Standuri expozitie  |  Standuri redresare  |  Sticla constructii  |  Structura plafonului  |  Studii mediu  |  Studii solutii tehnice  |  Studiu impact  |  Suprafata terenului amenajat   |  Surse lumina  |  Tabere pictura  |  Targuri expozitii  |  Targuri si expozitii   |  Tehnici cercetare  |  Tehnologii mediu  |  Tesaturi lana  |  Tesaturi stofa  |  Tesaturi tehnice  |  Tesaturi traditionale  |  Tip de cultura  |  Tipuri de constructii  |  Tipuri de manifestari   |  Toata suprafata  |  Traditii culturale  |  Traditii nunta  |  Ulei cocos  |  Ulei tehnic  |  Universitatea bucuresti  |  Uscat simplu   |  Vanturi puternice  |  Vase acumulare  |  Vase ceramica  |  Vase flori  |  Vase lut  |  Vase sticla  |  Viata de cuplu  |  Vin masa  |  Vin romanesc  |  Vin romania  |  Vin sec  |  Vin traditional romanesc  |  Vin vechi  |  Vize rezidenta temporara  |  Zona dureroasa  |  Zone viticole romanesti  | 
Inapoi la GHIDUL SERVICIILOR
Email: Parola:
 


 
Nume firma  
Nume site ~ www.ghidul.ro/  
  Exemplu: www.ghidul.ro/nume-firma  
Persoana de contact  
Telefon  
Email  
  * Toate campurile sunt obligatorii.  
In cel mai scurt timp veti fi contactat de catre redactie.