acte translative de proprietate Actele translative de proprietate sunt acelea prin care se transferă proprietatea sau dezmembrămintele acesteia din patrimoniul unei persoane în patrimoniul alteia. Cele mai uzuale sunt vânzarea, dona?ia ?i între?inerea, la aceasta din urmă putând fi necesară ?i prezen?a unui reprezentant al autorită?ii tutelare (când între?inutul este vârstnic). Lista documentelor necesare pentru actele translative de proprietate • actele de proprietate (titlu de proprietate, contract de vânzare-cumpărare, certificat de mo?tenitor, hotărâri judecătore?ti etc); • actele de identitate ale păr?ilor (vânzători/cumpărători, donatori/donatari etc.); • documenta?ia cadastrală ?i dovada intabulării (încheierea de intabulare sau un extras de carte funciară mai vechi); • certificat de nomenclatură stradală (numai în situa?ia în care adresa actuală diferă de cea din actul de proprietate); • certificat de atestare fiscală¹, care să ateste că nu există datorii la impozite ?i taxe; • adeverin?ă de la asocia?ia de proprietari² cu privire la eventualele datorii existente ?i dovada achitării serviciilor de utilitate publică (unde e cazul); • certificat de performan?ă energetică³ pentru clădirile consumatoare de energie (de regulă, pentru clădiri cu suprafa?a mai mare de 50 de metri pătra?i ?i pentru apartamente, indiferent de suprafa?ă); • pentru terenurile extravilane - adeverin?ă de preemp?iune sau dovada faptului că terenul este liber la vânzare, copie după oferta de vânzare ?i adeverin?ă că terenul nu face obiectul unui ansamblu/sit arheologic; • extras de carte funciară pentru autentificare?; • acordul la înstrăinare al creditorului/beneficiarului unei sarcini, dacă e cazul; • contractul de credit ?i de garantare, la actele încheiate prin „Prima Casă”. La contractul de între?inere poate fi necesară participarea unui reprezentant al autorită?ii tutelare, dacă este cazul (pentru persoanele vârstnice). ________________________________¹) documentele trebuie să fie de dată recentă (certificatul de atestare fiscală să nu fie mai vechi de 30 de zile) ²) trebuie să fie semnată de administrator ?i de pre?edinte, cu precizarea în clar a numelui acestora, ?i să cuprindă adresa imobilului ?i datoriile către asocia?ie; ³) numai în cazul vânzărilor?) se ob?ine de notarul public, la cererea ?i în baza documentelor prezentate de parte. ? succesorală notarială este o procedură necontencioasă prin care unor persoane li se stabile?te calitatea de mo?tenitori sau de legatari după autorul decedat ?i li se atestă întinderea drepturilor lor. Aceste persoane trebuie să aibă voca?ie succesorală ?i să accepte succesiunea. De asemenea, prin această procedură se poate atesta doar calitatea de mo?tenitor (fără întinderea drepturilor). În acest caz se va elibera un certificat de mo?tenitor de calitate, pentru care este necesar acela?i set de documente, cu excep?iile prevăzute la notele de subsol. Lista documentelor necesare pentru succesiuni • certificatul de deces al defunctului; • actele de identitate ale succesibililor/mo?tenitorilor; • certificatele de na?tere ale succesibililor (cu excep?ia so?ului supravie?uitor); • certificatele de căsătorie pentru so?ul supravie?uitor ?i pentru succesibilii care ?i-au schimbat numele prin căsătorie, sau alt document care atestă modificarea numelui (hotărâre de divor? etc.); • actele care dovedesc drepturile ?i obliga?iile defunctului¹; • certificat de atestare fiscală eliberat de Direc?ia de Impozite ?i Taxe Locale²; • certificatul fiscal eliberat de ANAF²; • declara?ii de op?iune succesorală (acceptare, renun?are), dacă există; • testament(e), dacă există; • documenta?ia cadastrală sau încheierea de intabulare, dacă există; • extras de carte funciară pentru informare, pentru imobilele intabulate²; • anexele 23 ?i 24; • depozi?iile a cel pu?in doi martori³. ________________________________¹) acte de proprietate, extrase de cont, certificate, adrese ?i adeverin?e de la diverse institu?ii: certificat de ac?ionar ?i extras de cont de la Depozitarul central; adeverin?ă privind locul de veci etc. Nu sunt necesare în cazul solicitării unui certificat care atestă doar calitatea de mo?tenitor. ²) aceste documente se ob?in de biroul notarial. Certificatul de atestare fiscală nu este necesar în cazul solicitării unui certificat care atestă doar calitatea de mo?tenitor.³) martorii se vor prezenta personal în fa?a notarului public ?i trebuie să îndeplinească următoarele condi?ii: să fi cunoscut defunctul ?i situa?ia sa familială, să ?tie carte, să nu fie rudă cu defunctul/mo?tenitorii ?i să nu aibă un interes direct sau indirect la succesiune. ? |