AMENAJAREA TERITORIULUI - PREZENTAREA DOMENIULUI Scopul de bazã al amenajãrii teritoriului îl constituie armonizarea la nivelul întregului teritoriu a politicilor economice, sociale, ecologice si culturale, stabilite la nivel national si local pentru asigurarea echilibrului în dezvoltarea diferitelor zone ale tãrii, urmãrindu-se cresterea coeziunii si eficientei relatiilor economice si sociale dintre acestea. Amenajarea teritoriului reprezintã, deci, expresia spatialã a politicilor economice, sociale, culturale si ecologice ale societãtii. AMENAJAREA TERITORIULUI IN CONTEXT EUROPEAN La începutul anilor `60, Adunarea Parlamentarã a Consiliului Europei (http://www.coe.int/) preocupatã de concentrarea excesivã a disparitãtilor regionale, declarã în cadrul rezolutiei 210/1961: faptul cã « este convinsã cã dezvoltarea spatialã armonioasã a activitãtilor economice, sociale, culturale este irealizabilã fãrã o politicã de amenajare a teritoriului ».Prin Rezolutiile 525 si 526/1968 Adunarea Parlamentarã propune Comitetului de Ministri al Consiliului Europei sã angajeze o nouã formã de cooperare europeanã în domeniul amenajãrii teritoriului si sã instituie pentru aceasta o conferintã europeanã ministerialã permanentã, însãrcinatã cu elaborarea noilor orientãri politice de dezvoltare teritorialã a continentului european si sã asigure armonizarea politicilor nationale în domeniul amenajãrii teritoriului. Prima Conferintã Europeanã a Ministrilor Responsabili cu Amenajarea Teritoriului (CEMAT) a avut loc în 1970 la Bonn – Germania. Din 1970, CEMAT s-a reunit în 12 sesiuni si a adoptat de-a lungul timpului, documente fundamentale pentru amenajarea teritoriului european. Dupã 1991, România a participat constant la Sesiunile CEMAT prin reprezentanti ai ministerului responsabil cu amenajarea teritoriului. « Carta Europeanã a amenajãrii teritoriului » adoptatã în 1983, de CEMAT la Torremolinos - Spania defineste amenajarea teritoriului ca «expresia spatialã a politicilor economice, sociale, culturale si ecologice a tuturor societãtilor » cu urmãtoarele obiective fundamentale: dezvoltarea socio-economicã echilibratã a regiunilor, ameliorarea calitãtii vietii, gestionarea responsabilã a resurselor naturale si protectia mediului, utilizarea rationalã a solului.Principalele documente europene în vigoare care sintetizeazã experienta privind amenajarea teritoriului si la care România îsi aliniazã politicile sale sunt: AMENAJAREA TERITORIULUI IN CONTEXT NATIONAL Conceptul de amenajare a teritoriului în România este racordat la principalele documente europene din acest domeniu. Acesta se concretizeaza prin studii, planuri, programe si proiecte care armonizeaza la nivel teritorial politicile economice, sociale, ecologice si culturale în vederea asigurarii dezvoltarii durabile în profil spatial a diferitelor zone ale tarii. În România, activitãtile de amenajare teritoriului si de urbanism se desfãsoarã conform Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificãrile ulterioare, care stabileste ca obiective ale amenajãrii teritoriului: dezvoltarea economicã si socialã echilibratã a regiunilor si zonelor, cu respectarea specificului acestora, îmbunãtãtirea calitãtii vietii oamenilor si colectivitãtilor umane, gestionarea responsabilã a resurselor naturale si protectia mediului, utilizarea rationalã a teritoriului. Conform Legii 350/2001 activitatea de amenajare a teritoriului se exercita pe întreg teritoriul României pe baza principiului ierarhizarii, coeziunii si integrarii spatiale la nivel national, regional, judetean, orasenesc si comunal, creând cadrul adecvat pentru dezvoltarea echilibrata si utilizarea rationala a teritoriului precum si gestionarea responsabila a resurselor naturale si protectia mediului. Atributiile administratiei publice centrale în domeniul amenajarii teritoriului Activitatea în domeniu la nivel national este coordonata de catre Guvern, care stabileste în raport cu continutul Programului de Guvernare, programe prioritare, linii directoare si politici sectoriale. Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei este organul specializat al Guvernului în domeniul amenajarii teritoriului, având urmatoarele atributii: - asigura elaborarea Planului de Amenajare a Teritoriului National – PATN;
- asigura elaborarea Planului de Amenajare a Teritoriului Regional – PATR – care fundamenteaza dezvoltarea regionala;
- asigura colaborarea cu ministerele, precum si cu celelalte organe ale administratiei publice centrale, pentru fundamentarea, din punct de vedere al amenajarii teritoriului si a programelor strategice sectoriale;
- asigura colaborarea cu consiliile pentru dezvoltare regionala, consiliile judetene si consiliile locale, precum si urmarirea modului în care se aplica programele guvernamentale si liniile directoare în domeniul amenajarii teritoriului la nivel regional, judetean si local;
- asigura avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului, potrivit competentelor stabilite prin lege.
Atributiile administratiei publice judetene în domeniul amenajarii teritoriuluiConsiliul judetean are urmatoarele atributii in acest domeniu: - coordoneaza activitatea de amenajare a teritoriului la nivel judetean, conform legii si stabileste orientarile generale privind amenajarea teritoriului, pe baza planurilor de amenajare a teritoriului;
- coordoneaza activitatea de amenajare a teritoriului la nivel judetean, conform legii si stabileste orientarile generale privind amenajarea teritoriului, pe baza planurilor de amenajare a teritoriului. În acest scop, consiliul judetean coordoneaza activitatea consiliilor locale si le acorda asistenta tehnica de specialitate;
- asigura preluarea prevederilor cuprinse în planurile de amenajare a teritoriului national, regional si zonal în cadrul documentatiilor de amenajare a teritoriului pentru teritoriile administrative ale localitatilor din judet;
- asigura elaborarea Planului de Amenajare a Teritoriului Judetean, a planurilor zonale de amenajare a teritoriului care sunt de interes judetean si le aproba conform prevederilor legii.
Atributiile administratiei publice locale în domeniul amenajarii teritoriului Consiliul local asigura respectarea prevederilor cuprinse în documentatiile de amenajare a teritoriului aprobate. În îndeplinirea atributiilor sale în domeniul amenajarii teritoriului, consiliul local utilizeaza informatii din toate domeniile de activitate economico-sociala. b Cadrul legislativ ACTE NORMATIVE - ORDONANTA Nr. 27 / 2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
- LEGE Nr. 350 / 2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul (forma actualizata 2007)
- LEGE Nr. 350 / 2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
- LEGE Nr. 168 / 2007 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 18/2007 pentru modificarea alin. (3) al art. 51 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
- LEGE Nr. 289 / 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350 / 2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
- LEGE Nr. 464 / 2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2004 pentru completarea art. 38 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
- HOTÃRÂRE Nr. 932 / 2007 pentru aprobarea Metodologiei privind finantarea de la bugetul de stat a hãrtilor de risc natural pentru cutremure si alunecãri de teren
- HOTÃRÂRE Nr. 26 / 2006 pentru aprobarea Regulamentului privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism si a Regulamentului referitor la organizarea si functionarea Registrului Urbanistilor din România
- HOTÃRÂRE Nr. 447 / 2003 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de elaborare si continutul hãrtilor de risc natural la alunecãri de teren si inundatii
- HOTÃRÂRE Nr. 382 / 2003 privind exigentele minime de continut ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si urbanism pentru zonele cu riscuri naturale; privind exigentele minime de continut ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si urbanism pentru zonele cu riscuri naturale.
- HOTÃRÂRE Nr. 525 / 1996 Republicatã pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism
- ORDONANTA Nr. 18 / 2007 pentru modificarea alin. (3) al art. 51 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
- ORDONANTÃ Nr. 69 / 2004 pentru completarea art. 38 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
- ORDIN Nr. 6 / 2003 privind mãsuri pentru respectarea disciplinei în domeniul urbanismului si amenajãrii teritoriului în scopul asigurãrii fluidizãrii traficului si a sigurantei circulatiei pe drumurile publice de interes national si judetean
- ORDIN Nr. 293 / 2006 pentru aprobarea modelului si continutului Legitimatiei de control destinate utilizãrii în activitatea de control al statului în amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea executãrii lucrãrilor de constructii, precum si cu privire la aplicarea unitarã a prevederilor legale în domeniul calitãtii în constructii
- DECRET Nr. 488 / 2001 pentru promulgarea Legii privind amenajarea teritoriului si urbanismul
|