Daca esti un angajator sau un manager de resurse umane, este benefic sa efectuezi evaluari periodice ale angajatilor din compania ta. Fiecare companie are propriul sau mod de a realiza aceste evaluari, dar poti folosi criterii comune si modele de fise de evaluare pentru a-ti defini propriul proces eficient de evaluare a angajatilor. Evaluarea performantei angajatilor furnizeaza informatii importante despre modul în care acestia se descurca la locul de munca si îti permite sa le oferi sprijinul necesar. Descopera în continuare cum si când se face evaluarea angajatilor, cine o realizeaza, metode eficiente de evaluare a performantei si criterii de evaluare. Ce reprezinta evaluarea performantei? Evaluarea performantei este o evaluare a realizarilor unui angajat la locul de munca pe o anumita perioada de timp, pe baza unor criterii specifice. Evaluarile performantei sunt importante pentru a identifica angajatii cu performante bune si pe cei cu performante medii, astfel încât sa poti oferi sprijinul adecvat. Factorii pe care ar trebui sa îi evaluezi includ calitatea muncii, executarea sarcinilor si comunicarea. Cum se realizeaza evaluarea angajatilor într-o companie Evaluarea performantei angajatilor tai nu trebuie sa fie complicata. Multi manageri presupun ca pentru a monitoriza si evalua performanta, este nevoie de software de urmarire a performantei angajatilor si de capacitatea de a interpreta seturi de date complexe. Cu toate acestea, un astfel de software poate fi util, dar nu întotdeauna necesar. Iata sase strategii simple care te vor ajuta sa masori cu usurinta performanta angajatilor tai: Stabileste obiective masurabile si rezultate-cheie (OKR) Stabilirea obiectivelor masurabile si a rezultatelor-cheie pentru angajatii tai este o modalitate excelenta de a-i mentine motivati si de a-i ajuta sa avanseze. Divizarea obiectivelor mari în actiuni mai mici, masurabile, care contribuie la obtinerea unui rezultat dorit într-un mod structurat, ajuta angajatii sa atinga mai eficient obiectivele. De exemplu, un angajat îsi poate propune sa obtina un nou certificat de pregatire pâna la sfârsitul lunii, cu o rata de promovabilitate de 80%. Acest obiectiv poate fi divizat în actiuni minore care sa îl ajute sa obtina rezultatul cheie, cum ar fi studiatul cel putin o ora pe zi si solicitarea ajutorului unui expert. Realizarea cu succes a acestor sarcini minore ar trebui sa creasca sansele de atingere a obiectivului general si sa ofere un mod masurabil pentru angajator de a urmari progresul sau de a identifica abaterile care ar fi putut duce la nerealizarea acestuia. OKR-urile ajuta angajatii sa stabileasca obiective clare, sa prioritizeze eficient, sa ramâna concentrati si responsabili si sa se dezvolte ca indivizi, atât personal, cât si profesional. Implementeaza un proiect sau un mod de gestionare a sarcinilor Este evident ca în ultimii ani s-au produs schimbari semnificative la locul de munca. Navigând prin pandemie, cu noile conditii de lucru si cu estomparea granitei dintre viata profesionala si cea personala prin munca de la distanta, pandemia a pus o presiune mai mare pe gestionarea relatiilor cu angajatii. Multe organizatii au adoptat o abordare de lucru hibrida si învata cum sa evalueze performanta într-un mediu de lucru hibrid. Atunci când ai multe de facut, devine dificil sa prioritizezi diferite sarcini. Neglijenta poate cauza probleme suplimentare la locul de munca, daca pur si simplu nu ai timp sau energie pentru a finaliza proiectele importante. Implementarea uneltelor de management al proiectelor sau sarcinilor este o modalitate eficienta de a face acest lucru. Instrumente precum Asana, Trello sau Slack permit membrilor echipei si managerilor sa tina evidenta termenelor limita, sa mentina un flux de lucru fluid si sa evite sentimentul de suprasolicitare. Pentru ca organizatia ta sa aiba succes, angajatii tai trebuie sa se dezvolte si sa progreseze. O parte importanta a acestui proces este implementarea programelor relevante de dezvoltare a angajatilor Cu noile cursuri de învatare online, organizatiile pot implementa programe de formare pentru a-si îmbunatati forta de munca, ceea ce este esential, deoarece multe organizatii adopta noi instrumente online si procese digitale. Realizeaza o analiza a deficitului de competente Pentru manageri, întelegerea setului de abilitati si expertiza membrilor echipei lor poate fi adesea dificila. Echipele sunt adesea însarcinate cu multiple sarcini, care implica diferite procese si instrumente digitale. Pentru a te ajuta sa întelegi nivelul de competente al angajatilor tai în diferite domenii ale activitatii de zi cu zi, efectueaza o analiza a deficitului de competente. O astfel de analiza permite managerilor si departamentelor de resurse umane sa înteleaga nivelul de expertiza pe care fiecare angajat îl are în diverse aspecte ale functiilor lor de baza. Creeaza-ti propriile valori de performanta a angajatilor Poti dezvolta propriile criterii pentru evaluarea performantei angajatilor tai. Este important sa ai în vedere ca fiecare angajat este unic, dar obiectivul comun ar trebui sa fie acelasi. Un sistem echitabil de evaluare si masurare a performantei este esential, iar acesta ar trebui sa fie implementat într-un mod înteles de compania ta si de angajati. Daca exista o lipsa de adaptare sau de motivatie din partea oricareia dintre parti, acest lucru poate duce la nemultumiri, lipsa de motivatie sau esec în proiecte. Desi am mentionat câteva metode frecvent utilizate, poti combina aspecte din fiecare pentru a crea propriile criterii de evaluare a performantei angajatilor, folosind informatii si date relevante. Ascultarea feedback-ului oferit de angajati este extrem de importanta, deoarece te ajuta sa alegi sistemul care se potriveste cel mai bine organizatiei tale. Aceasta abordare îti ofera o perspectiva asupra performantei si eforturilor angajatilor în functie de interactiunile lor zilnice. De asemenea, poti solicita angajatului tau sa completeze o autoevaluare. De obicei, acest lucru se realizeaza sub forma unui sondaj care include întrebari cu raspunsuri multiple. Apoi, poti compara rezultatele sondajului cu propriile observatii si poti evidentia asemanarile sau diferentele. Aceasta evaluare poate servi ca punct de plecare într-o discutie constructiva si va poate ajuta sa gasiti împreuna o directie adecvata. Este important sa adaptezi criteriile de evaluare la specificul companiei tale si sa fii deschis la ajustari pe parcurs, în functie de feedback-ul primit de la angajati si de nevoile organizatiei. Prin crearea propriilor valori de performanta a angajatilor, vei putea obtine rezultate mai relevante si mai motivate, atât pentru tine, cât si pentru angajatii tai. Cand se face evaluarea angajatilor Exista mai multe momente în care evaluarea angajatilor poate avea loc, fiecare având propriile sale avantaje si scopuri. Evaluarea performantelor saptamanal sau cincinal Evaluarile saptamânale sau la doua saptamâni ale performantei reprezinta o modalitate eficienta de a monitoriza progresul unui angajat în cadrul unui proiect. Aceste evaluari nu necesita colectarea unei cantitati mari de date de fiecare data sau orientarea catre obiective specifice. Ele sunt utile în principal pentru a pastra înregistrari si a se asigura ca un proiect, în special unul agil sau în miscare rapida, ramâne pe drumul cel bun saptamâna de saptamâna. Prin urmare, evaluarile saptamânale sau la doua saptamâni pot contribui la mentinerea unei comunicari eficiente între angajati si manageri si pot ajuta la identificarea rapida a problemelor si la luarea masurilor corective. Evaluari lunare de performanta Pentru companiile care angajeaza oameni cu contracte pe termen scurt sau liber profesionisti, precum si pentru noii angajati în timpul procesului de integrare, evaluarile lunare de performanta sunt foarte utile. Aceste evaluari permit masurarea performantei angajatilor pe o perioada mai lunga si ajuta la tranzitia acestora de la descrierea postului la performanta reala. Evaluarile lunare ofera oportunitatea de a identifica punctele forte si de dezvoltare ale angajatilor si de a oferi feedback în mod regulat pentru a-i mentine pe acestia pe drumul cel bun si a asigura îndeplinirea obiectivelor organizationale. Unele persoane prefera evaluarile lunare, deoarece acestea ofera un cadru mai constant de comunicare si feedback comparativ cu revizuirile anuale Evaluari trimestriale de performanta Companiile îsi organizeaza adesea activitatile în trimestre, cu obiective, tinte si bugete stabilite pentru fiecare perioada. Prin urmare, este logic ca evaluarea performantei sa fie efectuata împreuna cu acestea. Evaluarile trimestriale de performanta ofera un interval de timp suficient pentru ca un angajat sa-si atinga obiectivele si tintele, precum si sa-si dezvolte abilitatile organizatorice. În plus, evaluarile trimestriale permit acumularea recenziilor saptamânale sau lunare în fiecare trimestru, ceea ce faciliteaza crearea unui raport al progresului angajatului pentru o întâlnire de revizuire ulterioara. Analiza anuala a performantei Desi unele companii înca efectueaza o analiza anuala a performantei, acest proces este din ce în ce mai mult înlocuit sau completat de analize 360 pe tot parcursul anului. Analizele anuale traditionale si formale de performanta (hr evaluare angajati) au tendinta de a deveni exagerate, cu prea multe informatii pentru a fi gestionabile sau pentru a face o evaluare corecta a eforturilor angajatilor. |