Ministerul Muncii si Protectiei Sociale Afisari: 14091
Categorie: SERVICII PUBLICE >> Ministere si institutii de interes public Vizitatori: 6944
Harta: Localizare pe harta Romaniei
-------------------------
Contact: Adresa
 
Str. Demetriu Ioan Dobrescu, nr. 2-4, sector 1,
-------------------------
Phone: Telefon
  0213136267; 0213158556
-------------------------
Web: Internet
  email: presa@mmuncii.ro; relatiicupublicul@mmuncii.ro
  site: www.mmuncii.ro

 
Dialogul social tripartit  
Detalii  

Dialogul social tripartit este reglementat şi se desfăşoară în cadrul următoarelor structuri :

  • Consiliul Economic şi Social - înfiinţat ca structură consultativă a Guvernului şi Parlamentului în 1997 este compus din reprezentanţi ai Guvernului, reprezentanţi ai confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional. Dintre atribuţiile Consiliului Economic şi Social specificăm în mod deosebit avizarea tuturor actelor legislativ cu caracter economic şi social. Acest aviz consultativ însoţeşte proiectul de act normativ atât în dezbaterile în cadrul Guvernului cât şi în cele legislative. Consiliul Economic şi Social este principala structură consultativă în cadrul parteneriatului social tripartit la nivel naţional. Funcţionarea Consiliului Economic şi Social este reglementată de Legea nr. 109/1997 cu modificările şi completările ulterioare.
  • Dialogul social tripartit sectorial este reglementat prin H.G. nr. 314/2001 modificată şi completată prin H.G. nr. 569/2002, care se referă la înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea comisiilor de dialog social. Aceste comisii sunt înfiinţate şi funcţionează la nivelul tuturor ministerelor fiind constituite din reprezentanţi ai ministerului respectiv şi ai reprezentanţilor confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional. În cadrul acestor comisii partenerii sociali sunt consultaţi în privinţa tuturor actelor normative elaborate la nivelul ministerului precum şi asupra altor probleme de interes pentru partenerii sociali.
  • Dialogul social în plan teritorial. La nivelul structurilor administrative (judeţe) sunt înfiinţate comisii de dialog social teritoriale din care fac parte reprezentanţii administraţiei locale, precum şi reprezentanţii organizaţiilor reprezentative ale partenerilor sociali. În funcţie de problematica dezbătută la lucrările acestor comisii pot participa ca invitaţi experţi sau reprezentanţi ai altor structuri administrative sau ai societăţii civile.

Avizele consultative elaborate la nivelul comisiilor de dialog social sunt comunicate Consiliului Economic şi Social pentru fiecare proiect de act normativ luat în discuţie.

  • Alte structuri tripartite. Ocazional în funcţie de complexitatea problemelor dezbătute se constituie structuri tripartite ad-hoc pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific (ex: comisia tripartită interministerială pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri, etc).

 O formă superioară de parteneriat social este reprezentată de negocierea şi semnarea acordurilor sociale la nivel naţional. Primul acord social se încheie în februarie 2001 fiind semnat de toate confederaţiile sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional reprezentând un instrument major de construcţie, consultare şi cooperare în identificarea de soluţii la problemele economico-sociale semnificative.În 2002 se parafează al doilea acord social.În 2004 se încheie un pact social care continuă procesul demarat pe parcursul primelor două acorduri. 

Dintre rezultatele cele mai remarcabile ale derulării acestor acorduri sociale, menţionăm :

  • elaborarea şi implementarea dialogului social sectorial şi teritorial;
  • elaborarea şi susţinerea în comun a numeroase proiecte de legi şi acte normative cu impact social deosebit: Codul muncii, Legea patronatelor, Legea sindicatelor, Legea privind stimularea ocupării forţei de muncă şi protecţia socială a şomerilor, Legea pentru asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale etc.;
  • asigurarea unui climat de pace şi stabilitate socială. Exemplificăm prin diminuarea considerabilă a conflictelor de muncă, precum şi dispariţia mişcărilor sindicale revendicative de nivel naţional, nemulţumirile referindu-se doar la problemele cu impact sectorial sau frecvent local.

 Pentru buna desfăşurare a dialogului social tripartit la nivelul Guvernului este înfiinţat Departamentul pentru Dialog Social, coordonat de un secretar de stat care are ca atribuţii gestionarea activităţii comisiilor de dialog social din ministere şi organizarea periodică a întâlnirilor Primului ministru cu reprezentanţii Consiliului Economic şi Social.De asemenea, în cadrul fiecărui minister este desemnat un secretar de stat pentru coordonarea activităţii comisiei de dialog social şi relaţia cu organizaţiile sindicale şi patronale. Ca o concluzie privind dialogul social tripartit instituţionalizat putem menţiona că a fost creat un cadru reglementat pentru consultarea partenerilor sociali la nivel naţional, sectorial şi teritorial care asigură consultarea şi parteneriatul cu reprezentanţii organizaţiilor sindicale şi patronale cuprinzător şi eficient.

 

 
Galerie foto (1)
[Image #1]
 
asistenta sociala   |  Acces informatii interes public  |  Accesul la finantare   |  Acte normative  |  Administrarea domeniului public  |  Agentie implementare program phare  |  Asigurari munca  |  Asigurari sociale   |  Asigurari sociale de pensii  |  Asistenta sociala protectia copilului  |  Asociatii si fundatii  |  Bilete la ordin  |  Bilete tratament  |  Boli profesionale  |  Capital majoritar de stat  |  Casa de pensii   |  Cercetare piata  |  Conform contractului  |  Consultanta legislatia muncii  |  Contencios administrativ fiscal  |  Contract colectiv de munca  |  Contracte colective de munca  |  Contractele colective de munca  |  Contractele de munca  |  Credite investitii  |  Directia protectia copilului sector  |  Domeniul resurselor umane  |  Drepturile copii protectie  |  Drepturile persoanelor handicap  |  Evaluare a muncii  |  Evaluare complexa persoanelor adulte handicap  |  Evaluare personal  |  Institutie publica interes national  |  Institutii de interes public  |  Legislatia muncii  |  Legislatia muncii consultanta  |  Legislatie statele membre uniunea europeana  |  Liberul acces informatiile interes public  |  Locuri de munca  |  Locuri de munca bucuresti  |  Management al afacerilor  |  Management financiar  |  Management operational  |  Ministere si institutii de interes public  |  Ministerul muncii familiei protectiei sociale  |  Monitorizare trafic persoane  |  Munca si asigurari sociale   |  Negociere contracte  |  Organ intern  |  Organele administratiei publice  |  Organisme autonome asigurari sociale  |  Partenerilor de afaceri  |  Persoanelor fizice si juridice  |  Piata fortei de munca   |  Plan afaceri  |  Planuri financiare   |  Planuri financiare pentru copii  |  Prevenirea violentei   |  Programe creare locuri munca  |  Programe finantare  |  Programe phare investitii  |  Programul phare  |  Proiecte acte normative  |  Protectia copilului adoptie  |  Protectia drepturilor copilului  |  Protectia mediului  |  Protectia muncii  |  Protectia persoane  |  Protectia persoanelor handicap  |  Protectia persoanelor varstnice sector  |  Protectia victimelor traficului persoane  |  Protectie asistenta sociala copii  |  Protectie civila proiecte  |  Protectie copii  |  Protectie copii refugiati  |  Registrul national evidenta testamentelor autentice  |  Relatii de munca   |  Relatii media  |  Sectorul public   |  Servicii asistenta sociala  |  Servicii de evaluare  |  Servicii locale asistenta sociala  |  Servicii protectia copilului  |  State membre ue  |  Tichete cadou  |  Transport national  |  Transport public local  |  Transport sanitar  | 
Inapoi la GHIDUL SERVICIILOR
Email: Parola:
 


 
Nume firma  
Nume site ~ www.ghidul.ro/  
  Exemplu: www.ghidul.ro/nume-firma  
Persoana de contact  
Telefon  
Email  
  * Toate campurile sunt obligatorii.  
In cel mai scurt timp veti fi contactat de catre redactie.