Pedagogia Waldorf a fost creata la începutul secolului XX de catre Rudolf Steiner. Ea se bazeaza pe antropologia dezvoltata de Steiner în cursurile de introducere tinute în toamna anului 1919, înainte de începerea primelor clase, în Stuttgart, Germania. În lume, acest sistem educativ are astazi o raspândire larga. La nivel mondial exista mai multe formuri de cercetare în pedagogie si de formare continua care asigura buna functionare a sistemului alternativ Waldorf, protejând copy-rightul. La nivel mondial exista peste 1000 de scoli Waldorf în 60 de tari, iar în România curriculum Waldorf este recunoscut si aprobat de Ministerul Educatiei înca din 1990 pâna la nivelul de liceu inclusiv, în orase precum: Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Brasov, Târgu-Mures, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc. Despre gradinita Waldorf Gradinita Waldorf reprezinta — la nivel prescolar - una din alternativele educationale din sistemul românesc de învatamânt. Ca urmare a dezvoltarii diferitelor alternative în învatamântul românesc (Waldorf, Montessori, Freinet, Planul Jena, Step by Step etc.) a fost elaborat Regulamentul de organizare si functionare a învatamântului de stat si particular din România, Nr. 4517/13.09.2000. Educatia promovata aici se desfasoara prin aplicarea pedagogiei întemeiate de Rudolf Steiner si care îsi orienteaza demersul dupa evolutia copilului - fizica, sufleteasca si spirituala. Educatia prescolara Waldorf se distinge de cea clasica prin urmatoarele elemente specifice: ü programul zilnic specific al grupelor; ü combinarea diferita a obiectivelor în activitati; ü predarea în epoci (predare modulara, în etape de 2-4 saptamâni); ü viziunea antropologica asupra copilului; ü abordarea diferentiata a posibilitatilor de initiativa ale copilului; ü conceptul ecologic asupra calitatii si proprietatii materialelor didactice folosite; ü conducerea colegiala a institutiei. Pedagogia Waldorf cultiva creativitatea în profesia pedagogica, dar si asumarea în egala masura de catre pedagogi si parinti a responsabilitatii de a-i educa pe copii. Asadar se pune un accent deosebit pe formarea si dezvoltarea comunitatii educationale formate din copii, educatori si parinti. În pedagogia Waldorf ritmul este foarte important, este cel care le da copiilor sentimentul de siguranta si le transforma în obisnuinta unele actiuni. Copiii raspund puternic la ritm si se simt integrati într-un firesc al vietii. Ritmul antreneaza întreaga fiinta a copilului, nu doar componenta sa intelectuala. În alcatuirea programului zilnic este respectat ritmul specific al respiratiei, care presupune o inspiratie si o expiratie, adica alternanta dintre concentrare si relaxare. Alternarea activitatilor desfasurate cu întreaga grupa de copii, cu activitati desfasurate cu grupe mici si individual se prezinta astfel: ü Ziua începe cu jocul liber unde copiii aleg activitatea pe care doresc sa o desfasoare, de ex.: în timp ce educatoarea pregateste gustarea, unii copii pot sa o ajute, altii construiesc si/sau deseneaza (expiratie). ü Dupa strângerea jucariilor, când fiecare lucru îsi afla locul în spatiul sau din clasa si este din nou ordine, urmeaza jocul ritmic, care se desfasoara cu întreaga grupa (inspiratie, concentrare). ü Spalatul pe mâini este un scurt moment de relaxare (expiratie). ü Servirea mesei ii aduna pe copii si totul se desfasoara într-o atmosfera de multumire si respect pentru mâncare. Repetarea zilnica a ritualului servirii mesei creeaza copiilor un climat socio-afectiv familial, ceea ce duce la un comportament corect legal de cultura mesei. ü Strângerea si aranjarea veselei se face împreuna cu copiii, dupa care toti ies la jocul în curte. Acesta este un moment de destindere, relaxare, expiratie. ü Se revine în sala de grupa pentru ascultarea basmului, prilej de concentrare - inspiratie. Un basm se repeta. zilnic în timpul epocii (2-3 saptamâni). Ritmul zilei este organizat diferit în functie de tipul gradinitei (cu program normal sau prelungit). Gradinita Waldorf este astfel aranjata încât sa creeze o atmosfera care, pe de o parte, lasa libertate de manifestare copilului, iar pe de alta parte actioneaza armonios asupra lui prin forma si culoare. Spatiul este organizat simplu, practic si estetic, astfel ca stimuleaza interesul copiilor pentru joc. Arhitectura adecvata: arcade, bolti, obiectele simple dar sugestive, mobilierul, culorile pastelate ofera copilului un învelis protector evitându-se astfel o stimulare (vizuala) supradimensionata. Sala de grupa este amenajata sugestiv, ca si gospodaria unei familii, unde muncile zilnice casnice (gatit, spalat, calcat, copt etc.) se desfasoara în prezenta copiilor. Aceste activitati se desfasoara într-un spatiu special dotat cu: masina de gatit, mobilier specific, vesela necesara etc. În dotarea gradinitei intra de asemenea un mare numar de obiecte din materiale naturale, ce se folosesc nemijlocit la activitatile individuale sau în grup, si care sunt dispuse pe centre de interes în cadrul încaperii. |