Consiliul Legislativ Afisari: 2512
Categorie: SERVICII PUBLICE >> Ministere si institutii de interes public Vizitatori: 1160
Harta: Localizare pe harta Romaniei
-------------------------
Contact: Adresa
 
Calea 13 Septembrie, nr. 1-3, Palatul Parlamentului, corp B1, sector 5,
-------------------------
Phone: Telefon
  0213140424; 0214142061
-------------------------
Web: Internet
  email: relatii.publice@clr.ro
  site: www.clr.ro

 
Atributii permanente ale Consiliului Legislativ  
Detalii  

Atribuţii permanente ale Consiliului Legislativ, potrivit Constituţiei şi legii sale organice - Legea nr. 73/1993:

  • analizează şi avizează proiectele de legi, propunerile legislative şi proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter normativ ale Guvernului, în vederea supunerii lor spre legiferare sau adoptare, după caz;

  • analizează şi avizează, la cererea preşedintelui comisiei parlamentare sesizate în fond, amendamentele supuse dezbaterii comisiei şi proiectele de legi sau propunerile legislative primite de comisie după adoptarea lor de către una dintre Camerele Parlamentului;

  • analizează şi avizează rectificarea şi republicarea în Monitorul Oficial a actelor normative;

  • realizează nemijlocit sau coordonează, din dispoziţia Camerei Deputaţilor sau a Senatului, elaborarea unor proiecte de coduri sau de alte legi de complexitate deosebită;

  • elaborează, din dispoziţia Camerei Deputaţilor sau a Senatului ori din proprie iniţiativă, studii pentru sistematizarea, unificarea şi coordonarea legislaţiei şi face, pe această bază, propuneri Parlamentului şi, după caz, Guvernului;

  • examinează conformitatea legislaţiei cu prevederile şi principiile Constituţiei şi sesizează birourile permanente ale Camerelor Parlamentului şi, după caz, Guvernul asupra cazurilor de neconstituţionalitate constatate;

  • ţine evidenţa oficială a legislaţiei  şi  furnizează informaţia necesară pentru desfăşurarea procesului legislativ; organizează informatizarea sistemului de evidenţă a acesteia şi realizează produse informatice pentru evidenţa legislaţiei asistată de calculator;

  • urmăreşte, în vederea funcţionării sistemului legislativ în mod unitar şi coordonat, emiterea de către autorităţile publice competente a actelor normative în executare, dispuse prin legi, ordonanţe şi hotărâri ale Guvernului;

  • elaborează Repertoriul legislaţiei României - versiunea oficială - şi furnizează varianta on-line a acestuia; întocmeşte versiunile oficiale ale unor culegeri de acte normative;

  • păstrează originalele legilor şi ale decretelor de promulgare a acestora.

  • Activitatea de avizare       Activitatea de avizare a proiectelor de acte normative - legi, propuneri legislative, hotărâri  şi  ordonanţe ale Guvernului - este activitatea curentă de bază a Consiliului Legislativ prin care, în mod concret, se urmăreşte realizarea următoarelor obiective principale:
    •  concordanţa soluţiilor legislative cuprinse în proiectul de act normativ cu prevederile şi principiile Constituţiei;

    •  respectarea naturii juridice a propunerilor de reglementare (a nivelului actului normativ), în raport cu competenţele stabilite prin Constituţie şi alte legi;

    •  armonizarea soluţiilor legislative preconizate cu reglementările Uniunii Europene şi cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte;

    •  corelarea prevederilor proiectului cu actele normative de nivel superior;

    •  implicaţiile noii reglementări asupra legislaţiei în vigoare şi modul cum acestea sunt rezolvate în textul proiectului, prin abrogări, modificări, completări, după caz;

    •  caracterul complet al reglementării cuprinse în proiect, în raport cu cazuistica din câmpul de aplicare al viitoarei reglementări;

    •  evitarea creării unor paralelisme în reglementare;

    •  redactarea corespunzătoare a textului din punct de vedere al preciziei, conciziei şi clarităţii în exprimare, a unităţii terminologice şi al unei bune sistematizări

    • Reexaminarea legislaţiei anterioare constituie o atribuţie tranzitorie a Consiliului Legislativ instituită prin art. 154 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia acesta va examina conformitatea actelor normative în vigoare cu Constituţia şi va face propuneri corespunzătoare Parlamentului sau, după caz, Guvernului.       Obiectul reexaminării legislaţiei anterioare nu s-a limitat numai la stările de conflict şi incompatibilităţi ale actelor legislative vechi în raport cu Constituţia, ci şi cu noile acte normative, emise ulterior Constituţiei. Prin mai multe abrogări succesive, propuse de Consiliul Legislativ (Hotărârea Guvernului României nr. 735/1997, Legea nr. 7/1998, Hotărârea Guvernului României nr. 474/1999, Hotărârea Guvernului României nr. 475/1999, Legea nr. 120/2000, Legea nr. 121/2000, Hotărârea Guvernului României nr. 233/2004 şi Legea nr. 158/2004), ansamblul legislativ a fost degrevat de acte normative anacronice, specifice fostului stat totalitar, care creau disfuncţii în ansamblul legislativ şi constituiau piedici în calea procesului de democratizare şi reformă instituţională, socială şi economică.

    •  Elaborarea normelor de tehnică legislativă       Potrivit prevederilor legii sale de înfiinţare, organizare şi funcţionare, Consiliul Legislativ a întocmit normele de elaborare a proiectelor de acte normative. Acestea au fost deja confirmate şi consfinţite prin Legea nr. 24/2000 şi sunt structurate în zece capitole cuprinzând reguli specifice fiecărei faze a procesului legislativ, începând cu forma de redactare, structura şi formele de sistematizare a conţinutului, adaptarea acestuia şi modalităţile de ieşire din vigoare.

    • Republicarea şi rectificarea actelor normative  

      În aplicarea prevederilor art.14 alin.(2) din Legea nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României, art. 68 şi art. 69 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, precum şi a Hotărârii Guvernului României nr. 1226/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării şi a Ordinului nr. 6/1999 al Secretarului General al Camerei Deputaţilor privind procedura publicării, republicării şi rectificării actelor în Monitorul Oficial al României, Consiliul Legislativ are obligaţia de a acorda avizul prealabil pentru rectificările şi republicările în Monitorul Oficial al actelor normative.

       

              Organizarea evidenţei oficiale a legislaţiei               Evidenţa legislaţiei reprezintă o activitate principală a Consiliului Legislativ, care este mandatat să ofere informaţii oficiale şi autentice în legătură cu situaţia la zi a fiecărui act normativ.         Evidenţa oficială a legislaţiei este ţinută în expresie dinamică, înregistrându-se atât intrările de noi acte în ansamblul legislativ, precum şi orice modificare sau completare a acestora, cât şi scoaterea din ansamblul legislaţiei active a actelor normative abrogate.

    • Activitatea de informare şi documentare legislativă 

      Consiliul Legislativ şi-a creat un bogat fond documentar compus din legislaţie străină, din literatura juridică internă şi externă, precum şi reviste de specialitate, româneşti şi străine. Pe baza acestor lucrări, Consiliul Legislativ elaborează studii documentare de legislaţie comparată pe probleme ce prezintă interes în rândul celor care au drept de iniţiativă legislativă, studii puse şi la dispoziţia Parlamentului.

               De la începutul anului 1997 se realizează Buletinul de informare legislativă cu apariţie trimestrială, în care specialiştii Consiliului Legislativ analizează şi-şi exprimă opiniile pe diverse teme.

               De asemenea, sub egida Consiliului Legislativ au fost publicate, la edituri de prestigiu, lucrări de referinţă:

      • Consiliul Legislativ, broşură de prezentare;

      • Reglementări  ale  relaţiilor  de  muncă: Practică  europeană,  Bucureşti,  Editura Tribuna  Economică, 1998;

      • Codul Comercial, Bucureşti, Editura Monitorul Oficial, 1998;

      • Uniunea Europeană : Realităţi şi perspective, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 1999;

      • Integrarea europeană : Dicţionar de termeni comunitari, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 2000;

      • Consiliul Legislativ : Tradiţie şi modernitate : 1926-2001, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 2000;

      • Probleme actuale ale tehnicii legislative, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 2003;

      • Personalităţi ale Consiliului Legislativ de-a lungul timpului, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 2004;

      • Personalităţi ale Consiliului Legislativ de-a lungul timpului, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 2004, ediţia a 2-a revăzută şi adăugită, 2006;

      • Stele de primă mărime ale presei juridice româneşti, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 2005;

      • Aspecte practice de tehnică şi evidenţă legislativă, Bucureşti, Editura Monitorul Oficial, 2008.

       Activitatea de relaţii externe

       

      O deosebită semnificaţie  pentru aderarea României la Uniunea Europeană a avut organizarea la Bucureşti, în perioada 9-10 octombrie 2000, de către Consiliul Legislativ şi Oficiul TAIEX din cadrul Direcţiei Generale Extindere a Comisiei Europene, a seminarului internaţional cu tema "Mijloace tehnice de accelerare a procesului de armonizare legislativă".

      De asemenea, experţii Consiliului Legislativ au participat la diferite conferinţe şi stagii de documentare organizate, în general, sub auspiciile Uniunii Europene şi desfăşurate în cadrul instituţiilor comunitare sau în parlamentele naţionale ale statelor membre (de ex. Belgia, Finlanda, Germania, Italia, Olanda, Suedia, etc.). Aceste documentări au vizat, în principal, problematica armonizării legislaţiei cu reglementările comunitare şi procedurile legislative în vigoare în ţările respective.

      Fructuoase s-au dovedit şi contactele cu instituţii similare din alte state, cum sunt Consiliile de Stat din Franţa, Luxemburg, Grecia, Italia şi Olanda, Consiliul Naţional din Slovenia sau Consiliile Legislative din Cehia şi Slovacia. Astfel de întâlniri bilaterale, dar şi contactele multilaterale (în cadrul Asociaţiei Consiliilor de Stat şi Jurisdicţiilor Administrative Supreme din Uniunea Europeană) se vor intensifica după 1 ianuarie 2007, o dată cu aderarea României la Uniunea Europeană.

 
Galerie foto (1)
[Image #1]
 
Acte normative  |  Actiuni justitie  |  Audit financiar  |  Audit financiar contabil  |  Audit intern  |  Avocat drepturile omului  |  Centre cercetare  |  Contencios administrativ  |  Contencios administrativ fiscal  |  Coruptie cercetare documentare informare  |  Culegeri acte normative  |  Culegeri diverse  |  Culegeri probleme  |  Curtii europene a drepturilor omului de la strasbourg   |  Departamentul national anticoruptie atributii  |  Documentare tehnica  |  Domeniul apararea drepturilor omului  |  Domeniul drepturilor omului  |  Domeniul juridic  |  Drept administrativ  |  Drept administrativ  |  Drept civil  |  Drept comercial  |  Drept comunitar  |  Drept contencios  |  Drept financiar   |  Dreptul afacerilor  |  Dreptul mediului  |  Drepturile fundamentale ale omului  |  Edituri  |  Elaborarea actelor juridice  |  Evenimente lansare  |  Evenimente sociale  |  Ghid evenimente  |  Hotararile camerei deputatilor  |  Independenta sistem judiciar  |  Institutie publica interes national  |  Institutii de interes public  |  Justitie departamentul national anticoruptie  |  Lansare eveniment  |  Legislatia muncii  |  Legislatie statele membre uniunea europeana  |  Material special  |  Mese conferinta  |  Mese rotunde  |  Mijloace juridice specifice  |  Ministere si institutii de interes public  |  Ministerul administratiei internelor  |  Ministerului afacerilor externe   |  Modificare forma fese  |  Negocieri colective  |  Nivelul de lumina   |  Normele europene in vigoare  |  Organ consultativ parlament guvern  |  Organizare conferinte  |  Organizare evenimente  |  Petreceri 1 martie  |  Probleme de drept civil  |  Produse organice  |  Programe europene  |  Programe finantare  |  Programul de functionare  |  Programul reforma justitiei  |  Proiecte acte normative  |  Proiecte europene  |  Proiecte tehnice  |  Proiectul tehnic  |  Promovare eveniment  |  Promovare site  |  Protectia drepturilor omului constitutie  |  Protectia mediului  |  Protectia muncii  |  Redactare acte   |  Redactare regulamente norme interne  |  Redactarea de acte juridice  |  Reglementarea serviciilor comunitare  |  Resurse umane   |  Retea avocati drepturile omului  |  Reviste drept  |  Secretariatul   |  Sectorul privat  |  Sectorul public   |  Serviciu special   |  Sistem informatii  |  Software arhivare  |  Software legislativ  |  Software resurse umane  |  Specialisti administratie publica  |  Specialisti integrare europeana  |  Standardele internationale  |  Stat membru al uniunii europene  |  State membre ale uniunii europene   |  State membre ue  |  Stiinte politice  |  Structura secretariat general guvern  |  Universitatea bucuresti  | 
Inapoi la GHIDUL SERVICIILOR
Email: Parola:
 


 
Nume firma  
Nume site ~ www.ghidul.ro/  
  Exemplu: www.ghidul.ro/nume-firma  
Persoana de contact  
Telefon  
Email  
  * Toate campurile sunt obligatorii.  
In cel mai scurt timp veti fi contactat de catre redactie.