MANICHIURIST PROFIL OCUPAŢIONAL Descrierea ocupaţie: Practicanţii unei astfel de ocupaţii realizează servicii de îngrijire estetică, revenindu-i sarcina de îngrijire a unghiilor şi tegumentelor mâinilor şi picioarelor, utilizând tehnici, instrumente şi produse cosmetice corespunzătoare, pentru întreţinerea şi ameliorarea aspectului acestora. Cod COR: 514104 A. Sarcini principale Această componentă cuprinde acele sarcini aferente unei ocupaţii care au cea mai mare importanţă pentru ocupaţia respectivă şi permit diferenţierea între o persoană cu performanţe ridicate în profesia respectivă (expert) şi o persoană cu performanţe reduse (novice). - Curăţă unghiile clienţilor în apă cu săpun, utilizând tampoane, pile de unghii şi alte instrumente;
- Îndepărtează lacul de pe unghii utilizând acetona şi tampoanele din material/pămătuf;
- Dă formă şi finisează vârfurile unghiilor utilizând forfecuţele, pile şi alte instrumente;
- Realizează strălucirea unghiilor utilizând roata abrazivă;
- Aplică pe unghii soluţii fixatoare si lac de unghii transparent sau colorat, utilizând periuţe speciale;
- Ataşează formă de hârtie pe vârful degetelor clienţilor pentru a susţine şi a da forma unghiilor false;
- Realizează servicii de aplicare a unghiilor false la cererea clienţilor;
- Decorează unghiile clienţilor la cererea acestora prin aplicarea de piercing-uri sau aplicarea de ornamente sau desene;
- Oferă sfaturi clienţilor privind tehnicile de curăţire, îngrijire,vopsire, în funcţie de caracteristicile unghiilor sau pielii acestuia ;
- Examinează starea unghiilor şi tegumentelor mâinilor pentru a alege tehnica şi materialele cele mai eficiente;
- Îndepărtând pielea moartă şi realizează şedinţe de masaj pentru revigorarea şi catifelarea mâinilor;
- Tratează unghiile pentru a le repara sau a le îmbunătăţii rezistenţa şi elasticitatea prin împachetări sau aplicarea de creme şi loţiuni;
- Curăţă şi dezinfectează instrumentarul folosit şi locul de muncă;
- Uneori instruieşte şi supervizează alţi cosmeticieni participanţi la cursuri de specialitate;
- Realizează un cadru ambiental cât mai relaxant şi plăcut;
B. Contextul muncii Această componentă conţine informaţiile esenţiale despre mediul în care practicanţii unei ocupaţii îşi exercită activităţile menite să ducă la îndeplinire sarcinile aferente şi eventualele riscuri la care aceştia se expun. B1. Mediul fizic - Majoritatea activităţilor se desfăşoară în spaţiu protejat
B2. Mediul socio-organizaţional - Cele mai multe sarcini sunt nestructurate
- Munca se desfăşoară după un orar fix
- Nu au foarte mare liberate de decizie dar suportă consecinţele erorilor
- Sunt foarte frecvente interacţiunile interpersonale faţă în faţă, cu clienţii, colegii
B3. Riscuri. Alte notificări speciale - Poate apărea riscul de expunere la substanţe toxice sau corozive, viruşi, microtraumatisme mecanice (înţepături, tăieri), afecţiuni dermatologige.
C. Nivelul de educaţie şi calificare Exercitarea oricărei ocupaţii necesită un anumit traseu de educaţie sau training finalizat printr-o calificare. Conform Cadrului European al Calificărilor (EQF) există 8 niveluri de calificare (N1-N8). - Studii nivel liceal sau şcolii postliceale de specialitate
- Nivel de calificare: N4, N5
D. Cunoştinţe şi deprinderi Cunoştinţele colecţii de informaţii relaţionate, specifice unui domeniu. Ele sunt rezultatul învăţării formale sau non/informale. Deprinderile sunt cunoştinţele procedurale, adică blocuri de cunoştinţe despre cum să faci o activitate (proceduri, strategii, tehnici), de regula cu o anumita unealta. Cunoştinţe referitoare la: Tipuri de deprinderi - Servicii clienţi şi personal
- Limba română
- Arte frumoase
- Vânzări şi marketing
- Educaţie şi instruire
- Deprinderi folosite în învăţare
- Deprinderi de muncă cu sisteme tehnice
- Deprinderi de gestionarea resurselor
E. Aptitudinile Aptitudinea reprezintă un set de procese cognitive, psihomotorii sau senzoriale necesare pentru a obţine performanţă într-o gamă de activităţi. Succesul în activitatea respectivă presupune pe lângă aptitudini, un set de cunoştinţe dobândite printr-o rută educaţională. E1. Aptitudini psihomotorii (A P), senzoriale (A S) şi fizice (A F) Aptitudini psihomotorii - Dexteritate manuală
- Dexteritatea degetelor
- Coordonarea membrelor
Aptitudini senzoriale - Acuitate auditivă
- Acuitate vizuală apropiată
- Claritate în vorbire
- Discriminarea cromatică
Aptitudini fizice F. Alte caracteristici relevante Cele mai importante caracteristici, altele decât cunoştinţe, deprinderi şi abilităţi (Knowledge, skiils, abilities - KSA) sunt: interesele, surse ale satisfacţiei profesionale şi caracteristicile de personalitate. F1. Interese Primele trei tipuri de interese în ordinea relevanţei sunt: S R A (social, realist, artistic) F2. Surse ale satisfacţiei profesionale - Independenţa în muncă
- Condiţii de muncă
- Realizare personală
- Creativitatea în muncă
- Serviciul în folosul celorlalţi
- Relaţionare
- Folosirea unor activităţi individuale
F3. Caracteristici de personalitate - Practicantul unei astfel de ocupaţii ar trebui să fie o persoană orientată spre acţiune, conştiincioasă şi serioasă, riguroasă în realizarea sarcinilor.
G. Perspectiva pe piaţa muncii Perspectiva pe piaţa muncii se referă la dinamica dezvoltării ocupaţiei respective în raport cu ansamblul ocupaţiilor prezente pe piaţă. Sunt utilizate trei categorii de notaţii care semnifică tot atâtea tendinţe: creştere (dinamica ocupaţiei e mai mare decât celelalte ocupaţii per ansamblu), stagnare (dinamica ei este similară cu a altor ocupaţii) şi scădere (dinamica este sub nivelul ansamblului ocupaţiilor) H. Categoria de salarizare Raportarea unui salariu la salariul minim pe economie este un indicator relativ constant şi foarte informativ, independent de fluctuaţiile salariale. Ca atare vom avea ocupaţii cu salariu minim şi ocupaţii de n x salariul minim, unde n poate fi şi un interval (ex. „2-4” x salariul minim). (1,5 - 2) X Salariu minim pe economie I. Ocupaţii similare Sunt prezentate 2-5 ocupaţii care fac parte din aceeaşi grupă, conform opiniei specialiştilor - Pedichiurist
- Cosmetician
- Coafor
- Frizer
|