COAFOR PROFIL OCUPAŢIONAL Descrierea ocupaţie: Practicanţii unei astfel de ocupaţii realizează activităţii de îngrijire, ondulare, întindere şi aranjare a părului în mod estetic prin diverse mijloace şi tehnici. Cod COR: 514101 A. Sarcini principale Această componentă cuprinde acele sarcini aferente unei ocupaţii care au cea mai mare importanţă pentru ocupaţia respectivă şi permit diferenţierea între o persoană cu performanţe ridicate în profesia respectivă (expert) şi o persoană cu performanţe reduse (novice). - Taie aranjează şi dă formă părului,ţinând seama de preferinţa clientului, tipul de păr, trăsăturile faciale, utilizând aparate electrice, foarfeci, trimmere sau brici;
- Oferă consultanţă clienţilor în realizarea stilurilor de coafură în raport cu particularităţile părului, trăsăturile fizice, eveniment, dar şi în ceea ce priveşte îngrijirea părului şi utilizarea unor produse naturale sau vopsele
- Oxigenează, vopseşte sau nuanţează părul utilizând aplicator sau perie, respectând paşii vopsitului părului;
- Execută retuşuri şi/sau pieptănături la cererea clienţilor;
- Oferă clienţilor instrucţiuni(sfaturi) privind tehnicile de spălare, îngrijire,vopsire, aranjare a părului în funcţie de caracteristicile acestuia ;
- Aplică apă sau soluţii de fixare, întărire sau volumizare a părului, utilizând bigudiuri, rulouri, placă sau drot pentru a întinde sau încreţi părul;
- Tratează părul pentru al repara sau ai da strălucirea, rezistenţa şi elasticitatea prin aplicarea unor creme şi măşti de păr;
- Sfătuieşte clientul să apeleze al tratament medical pentru afecţiuni cronice sau contagioase ale scalpului sau căderii părului;
- Recomandă şi explică utilizarea cosmeticelor, loţiunilor destinate hidratării sau lubrifierii pielii şi care îmbunătăţesc sau restaurează aspectul natural al pielii şi părului;
- Aranjează şi aplică peruci sau meşe în funcţie de instrucţiunile primite, monstre, schiţe, fotografii.
- Realizează servicii de extindere a părului la cererea clienţilor
- Instruieşte sau supervizează alţi stilişti, coafori sau asistenţi;
- Comercializează produse de specialitate clienţilor;
- Utilizează echipamentele/instrumentele corespunzator pentru realizarea unor stiluri şi tehnice de piptănat;
- Curăţă şi dezinfectează, sterilizează instrumentarul folosit(foarfeci, pieptene) şi locul de muncă;
- Realizează un cadru ambiental cât mai relaxant şi plăcut pentru clienţi.
B. Contextul muncii Această componentă conţine informaţiile esenţiale despre mediul în care practicanţii unei ocupaţii îşi exercită activităţile menite să ducă la îndeplinire sarcinile aferente şi eventualele riscuri la care aceştia se expun. B1. Mediul fizic - Majoritatea activităţilor se desfăşoară în spaţiu protejat (saloane de coafură sau acasă la client)
B2. Mediul socio-organizaţional - Cele mai multe sarcini sunt nestructurate
- • De obicei munca se desfăşoară după un orar fix
- • Sunt foarte frecvente interacţiunile interpersonale faţă în faţă cu clienţii, colegii
- • Incidenţa situaţiilor conflictuale nu este foarte frecventă
B3. Riscuri. Alte notificări speciale - • Poate apărea riscul de expunere la alergii respiratorii sau/şi cutanate, viruşi, accidente prin electrocutare cu instrumentele din dotare
C. Nivelul de educaţie şi calificare Exercitarea oricărei ocupaţii necesită un anumit traseu de educaţie sau training finalizat printr-o calificare. Conform Cadrului European al Calificărilor (EQF) există 8 niveluri de calificare (N1-N8). - • Studii liceale sau şcoli postliceale de specialitate
- • Nivel de calificare: N4, N5
D. Cunoştinţe şi deprinderi Cunoştinţele colecţii de informaţii relaţionate, specifice unui domeniu. Ele sunt rezultatul învăţării formale sau non/informale. Deprinderile sunt cunoştinţele procedurale, adică blocuri de cunoştinţe despre cum să faci o activitate (proceduri, strategii, tehnici), de regula cu o anumita unealta. Cunoştinţe referitoare la: Tipuri de deprinderi - • Servicii clienţi şi personal
- • Chimie
- • Arte frumoase
- • Limba română
- • Design
- • Vânzări şi marketing
- • Educaţie şi instruire
- • Deprinderi folosite în învăţare
- • Deprinderi de rezolvare a problemelor
- • Deprinderi sociale
- • Deprinderi de gestionarea resurselor
E. Aptitudinile Aptitudinea reprezintă un set de procese cognitive, psihomotorii sau senzoriale necesare pentru a obţine performanţă într-o gamă de activităţi. Succesul în activitatea respectivă presupune pe lângă aptitudini, un set de cunoştinţe dobândite printr-o rută educaţională. E1. Aptitudini psihomotorii (A P), senzoriale (A S) şi fizice (A F) Aptitudini psihomotorii - • Dexteritate manuală
- • Dexteritatea degetelor
- • Coordonarea membrelor
- • Controlul instrumentelor
- • Viteza mişcării mâinii, a încheieturilor şi a degetelor
Aptitudini senzoriale - • Acuitate auditivă
- • Acuitate vizuală apropiată
- • Claritate în vorbire
- • Discriminarea culorilor
Aptitudini fizice - • Rezistenţă fizică
- • Coordonarea trunchi-membre
F. Alte caracteristici relevante Cele mai importante caracteristici, altele decât cunoştinţe, deprinderi şi abilităţi (Knowledge, skiils, abilities - KSA) sunt: interesele, surse ale satisfacţiei profesionale şi caracteristicile de personalitate. F1. Interese Primele trei tipuri de interese în ordinea relevanţei sunt: S R A (social, realist, artistic) F2. Surse ale satisfacţiei profesionale - • Independenţa
- • Condiţii de muncă
- • Realizare personală
- • Condiţii de muncă
- • Creativitatea în muncă
F3. Caracteristici de personalitate - • Practicantul unei astfel de ocupaţii ar trebui să fie o persoană orientată spre acţiune, conştiincioasă şi serioasă, riguroasă în realizarea sarcinilor. Capabili să iniţieze cu uşurinţă un dialog şi foarte sociabil.
G. Perspectiva pe piaţa muncii Perspectiva pe piaţa muncii se referă la dinamica dezvoltării ocupaţiei respective în raport cu ansamblul ocupaţiilor prezente pe piaţă. Sunt utilizate trei categorii de notaţii care semnifică tot atâtea tendinţe: creştere (dinamica ocupaţiei e mai mare decât celelalte ocupaţii per ansamblu), stagnare (dinamica ei este similară cu a altor ocupaţii) şi scădere (dinamica este sub nivelul ansamblului ocupaţiilor) H. Categoria de salarizare Raportarea unui salariu la salariul minim pe economie este un indicator relativ constant şi foarte informativ, independent de fluctuaţiile salariale. Ca atare vom avea ocupaţii cu salariu minim şi ocupaţii de n x salariul minim, unde n poate fi şi un interval (ex. „2-4” x salariul minim). (1,5 - 2) X Salariu minim pe economie I. Ocupaţii similare Sunt prezentate 2-5 ocupaţii care fac parte din aceeaşi grupă, conform opiniei specialiştilor - • Frizer
- • Cosmetician
- • Manichiurist
- • Pedichiurist
|