Dreptul international public contemporan: „totalitatea normelor juridice, create de catre state pe baza acordului de vointa, exprimate în forme juridice specifice (tratate, cutuma), pentru a reglementa relatiile dintre ele privind pacea, securitatea si cooperarea internationala, norme a caror aplicare este realizata prin respectarea de buna voie, iar în caz de necesitate, prin sanctiunea individuala sau colectiva a statelor” . Inegalitatile care apar în mod firesc între state nu determina, din punct de vedere al dreptului international public, relatii de subordonare între state, fiecare dintre ele beneficiind de atributul de stat suveran si egal în drepturi cu celelalte. De aici, teza ca dreptul international public este un drept de coordonare si nu un drept de subordonare, cum este dreptul intern al statelor. Cu alte cuvinte, în societatea internationala nu exista o ierarhie care sa situeze un stat de-asupra altora, ele fiind considerate – din punct de vedere juridic – egale în drepturi. În cazul comiterii de catre un stat a unui act ilicit împotriva altui stat, statul victima, dupa ce dovedeste carecterul ilicit al actului, poate fi autorizat de catre organele O.N.U. sa aplice sanctiuni. În cazul comiterii de catre un stat, prin reprezentantii sai, a unei crime internationale, oricare dintre statele membre ale comunitatii internationale are interesul sa constate producerea actului ilicit si sa sanctioneze statul vinovat de încalcarea ordinii publice internationale. Obiectul dreptului internaţional îl formează relaţiile internaţionale, în cadrul cărora relaţiile dintre state reprezintă domeniul cel mai cuprinzător. Relaţiile internaţionale nu formează, însă, în totalitatea lor, obiectul de reglementare al dreptului internaţional, relaţiile internaţionale fiind deosebit de variate: politice, economice, juridice, culturale etc. Dreptul internaţional are drept obiect de reglementare numai acele relaţii juridice internaţionale în care statul acţionează ca purtător de suveranitate. Fundamentul juridic al dreptului internaţional public Fundamentul juridic al dreptului internaţional public îl constituie acordul de voinţă al statelor suverane care compun societatea internaţională. În lipsa unor autorităţi publice cu atribuţii legislative, administrative sau judecătoreşti suprastatale, prin intermediul cărora să se adopte norme juridice şi să se impună respectarea lor, forţa obligatorie a dreptului internaţional se întemeiază pe acordul ce se realizează între state. Statele suverane, în condiţii de deplină egalitate în drepturi şi pe baza liberului lor consimţământ, în cadrul unui proces de coordonare, de punere de acord a voinţei lor, creează norme juridice care duc la formarea dreptului internaţional. Caracterul coordonator al voinţei statelor stă la baza obligativităţii dreptului internaţional, a aplicării şi respectării normelor sale. Normele juridice obligatorii în relaţiile dintre state constituie astfel emanaţia propriei lor voinţe, liber exprimată, aşa cum aceasta rezultă din convenţii internaţionale sau cutume acceptate ca exprimând reguli de drept. Dreptul internaţional şi morala Între morală şi dreptul internaţional există legături de influenţare şi intercondiţionare reciprocă. O mare parte a principiilor şi normelor de drept internaţional îşi au originea în normele morale, dreptul internaţional fiind în esenţa sa bazat pe regulile moralei. Dreptul internaţional, la rândul său, influenţează regulile morale ale raporturilor interstatale, contribuind la dezvoltarea acestora în raport cu cerinţele vieţii internaţionale bazate pe drept. Dreptul internaţional şi politica externă a statelor Dreptul internaţional constituie un mijloc de orientare şi de influenţare a politicii externe a statelor în direcţia unor obiective şi valori stabilite de acestea prin principiile şi normele de drept internaţional. Politica externă a statelor trebuie să fie formulată şi realizată în deplină concordanţă cu principiile şi normele de drept internaţional, de care nu pot face abstracţie în fiecare poziţie pe care o adoptă faţă de o problemă a vieţii internaţionale. Politica externă a statelor, la rândul ei, contribuie la dezvoltarea dreptului internaţional, la modificarea sau completarea acestuia, în raport cu nevoile reale ale raporturilor interstatale, ale evoluţiei societăţii umane. Dreptul internaţional public şi dreptul internaţional privat Dreptul internaţional privat reglementează raporturi juridice de drept intern de natură civilă, comercială, de muncă, de procedură civilă şi alte raporturi de drept privat cu un element străin. Prin normele sale, el rezolvă, în general, conflictele de reglementare dintre legile interne ale diferitelor state cu privire la o anumită instituţie juridică. Elementul de extraneitate al normelor sale nu dă dreptului internaţional public un caracter de drept internaţional, în obiectul său de preocupare neintrând relaţiile interstatale. Dreptul internaţional şi dreptul intern Dreptul intern al statelor şi dreptul internaţional sunt două sisteme de drept diferite, care se întrepătrund, însă, prin intermediul statelor, care le creează pe amândouă. Dreptul internaţional constituie într-o importantă măsură proiecţia în planul relaţiilor internaţionale a normelor de drept din legislaţia internă a statelor, dreptul intern împrumutând dreptului internaţional conceptele sale juridice fundamentale şi tehnicile sale juridice, iar unele norme de drept intern pot fi acceptate de state ca surse ale reglementării juridice internaţionale. Dreptul internaţional, la rândul său, exercită o puternică influenţă asupra legislaţiei interne a statelor, îmbogăţind-o prin normele sale, care sunt încorporate în legislaţia internă şi trebuie respectate ca şi normele interne. În acelaşi timp, dreptul internaţional influenţează dreptul intern al statelor în sensul unificării unor concepte şi reglementări existente în diferite ţări, pentru ca acestea să fie în consens cu normele de drept internaţional, existând în acest sens un proces de internaţionalizare a dreptului intern. Străinul este o persoană, cetăţean al altui stat, care se află permanent sau temporar pe teritoriul unui stat fără a avea şi cetăţenia acestuia. Regimul juridic al străinilor se stabileşte de către fiecare stat, ţinând seama şi de regulile de drept internaţional, precum şi de prevederile convenţiilor bilaterale care se încheie între state. Potrivit dreptului internaţional, străinii nu se pot bucura de drepturile politice, nu pot fi numiţi în funcţii politice sau militare, nu efectuează stagiul militar obligatoriu, dar se bucură de toate celelalte drepturi fundamentale ale omului. Intrarea şi şederea străinilor pe teritoriul unui stat pot fi supuse unor restricţii: străinul poate, în condiţiile legii, să fie expulzat sau extrădat. Dreptul de azil este dreptul pe care îl are un stat de a aproba intrarea şi stabilirea pe teritoriul său a unor străini supuşi persecuţiilor sau urmăriţi în ţara lor pentru concepţiile sau activitatea lor politică. Există două feluri de azil: azilul teritorial (politic) şi azilul diplomatic. Expulzarea străinilor este o măsură de siguranţă, cu caracter administrativ, prin care un stat constrânge pe unul sau mai mulţi străini să părăsească teritoriul său în cel mai scurt timp. Măsura se ia în scopul ocrotirii ordinii juridice a statului, pentru raţiuni de securitate, politice, economice sau de altă natură. Extrădarea străinilor este actul prin care un stat predă, la cererea altui stat, o persoană aflată pe teritoriul său în vederea cercetării sau judecării acesteia pentru săvârşirea unei fapte penale ori în vederea executării pedepsei, dacă anterior a fost condamnată de către o instanţă de judecată. Regimul juridic al refugiaţilor Refugiatul este un străin sau o persoană fără cetăţenie care, pentru variate motive de persecuţie, nu poate sau nu doreşte să se întoarcă în ţara de origine, fiind astfel lipsită de protecţia acesteia. Statutul de refugiat se acordă întotdeauna în mod individual şi numai dacă se constată că motivele de persecuţie invocate sunt întemeiate. Protecţia priveşte acordarea de către statul primitor a dreptului de şedere, după un regim similar străinilor, precum şi a unor drepturi care să permită integrarea lor. Asistenţa se referă la măsuri de ajutorare, implicând sprijin material, financiar, asistenţă socială, locuinţe etc., care să facă posibilă şi convenabilă şederea lor pe teritoriul statului primitor. |