Pentru a beneficia de programul „Prima Casă 2" trebuie sa tii cont de urmatoarele 7 etape: - Depunerea cererii de finanţare
- Analiza eligibilităţii, conform normelor bancare
- Solicitarea garanţiei la Fondul de Garantare
- Analiza solicitării garanţiei la Fondul de Garantare
- Acordarea garanţiei către bancă de către Fondul de Garantare
- Aprobarea dosarului clientului
- Înscrierea ipotecii, de către bancă, pe numele statului.
Se pot înscrie în programul "Prima Casă 2": - Persoanele fizice care nu deţin o locuinţă, individual sau împreună cu soţii lor sau cu alte persoane, indiferent de modul în care a fost dobândită această proprietate, cu exceptia cotelor-parti din locuinte dobandite prin mostenire si nici nu au achizitionat dupa aceasta data o locuinta, indiferent de modul de dobandire
- Persoanele care nu au în derulare un credit ipotecar,
- Persoanele sau familiile care îndeplinesc condiţiile impuse de finanţator,
- Persoanele care dispun de un avans de cel puţin 5% din preţul de achiziţie al locuinţei, dacă preţul acesteia este mai mic sau egal cu 60.000 de euro in cazul locuintelor vechi, si 75.000 de euro pentru locuintele noi
- Persoanele care achiziţionează în cadrul acestui program o locuinţă finalizată aflată pe teritoriul României, înscrisă în cartea funciară şi liberă de sarcini,
- Persoanele care se obligă să constituie un depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu 3 rate de dobândă.
- Chiriasii care au locuit cel putin 1 an in locuintele ANL le vor putea cumpara cu preturi ce pornesc de la 19.140 euro pentru o garsoniera, 26.950 euro pentru apartamentele de 2 camere, in timp ce apartamentele de 3 camere vor costa 36.014 euro. Cei care cumpara locuintele ANL le vor putea vinde dupa minimum 5 ani de la achizitionare.
Pentru a cumpăra o locuinţă prin programul „Prima casă 2"aveţi nevoie de: - Avans de 5% din valoarea locuinţei, dacă preţul acesteia este mai mic sau egal cu 60.000 de euro, in cazul locuintelor vechi, sau 75.000 de euro in cazul locuintelor noi
- 3.000 de euro plus diferenţa dintre preţul locuinţei şi 60.000 de euro, dacă preţul imobilului depăşeşte suma de 60.000 de euro.
- Un depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu 3 rate de dobândă
In ipoteza in care ai gasit locuinta asupra careia te-ai decis, ai aflat si care este banca la care vrei sa apelezi pentru a te ajuta sa o achizitionezi, trebuie sa stii care sunt actele de care ai nevoie pentru a pregati dosarul de finantare. Acesta se depune la sediul bancii pe care ai ales-o, si contine: - Declaraţie pe propria răspundere , autentificată la notar, potrivit căreia solicitantul nu deţine în proprietate o locuinţă, nici individual, nici în comun, cu soţul/soţia sau alte persoane şi nu are în derulare în credit ipotecar.
- Cerere de credit completată şi semnată de către toţi participanţii cu venituri
- (Documente de identitate (carte de identitate, buletin)
- Documente de venit
- Documente referitoare la obiectul creditului (acte de proprietate, carte funciară, actele de identitate ale actualilor proprietari ai imobilului care urmează să fie achiziţionat - copii)
- Documente de justificare a aportului propriu
- Raport de evaluare a imobilului adus în garanţie, întocmit de un evaluator agreat de bancă
Documente necesare întocmirii dosarului de credit: - Actul de identitate al solicitantului, inclusiv soţ/soţie sau codebitori in original si copie
- Certificat de căsătorie - dacă este cazul , in original si copie
- Adeverinţă de venit de la compania angajatoare pe baza formularului pus la dispoziţie de bancă (în original) - emisă cu maxim 30 zile calendaristice înaintea depunerii dosarului
- Carte de muncă -in copie , pe care sa scrie "Conform cu originalul", semnătura şi ştampila persoanei care semnează, sau
- Contractul individual de muncă, inclusiv actele adiţionale ale acestuia, in copie
Cumparatorii trebuie sa stie ca in plus, cheltuielile suplimentare aferente creditului sunt: taxe notariale, onorariu, TVA, ipoteca. Unele dintre cele mai scumpe cheltuieli pentru programul „Prima Casa", sunt cele legate de legalizarea actului de vânzare - cumparare, cheltuieli care ajung undeva intre 3500 - 3800 de lei. Nu trebuie omis nici depozitul colateral, care obligatoriu ne face sa mai scoatem din buzunar în medie, intre 700-750 de euro, pentru depozitele în euro, sau 7.000-7.500 de lei pentru depozitele în lei. |