Curtea de Conturi Afisari: 9985
Categorie: SERVICII PUBLICE >> Ministere si institutii de interes public Vizitatori: 4778
Harta: Localizare pe harta Romaniei
-------------------------
Contact: Adresa
 
Str.Lev Tolstoi, nr. 22-24, sector 1,
-------------------------
Phone: Telefon
  0213078731; 0213078818; 0213078875
-------------------------
Web: Internet
  email: rei@rcc.ro
  site: www.curteadeconturi.ro

 
Manual de Audit Financiar si Regularitate  
Detalii  

Manual de Audit Financiar şi Regularitate

CuprinsIntroducere......5

Prezentare generală.........................5

Contribuţii la elaborarea manualului...................8

Partea 1:

Planificarea auditului........................81.1

Înţelegerea entităţii auditate.........................8

După efectuarea primului audit anual,

auditorul va actualiza informaţiile

prezentate maiînainte ţinând cont

de schimbările intervenite. .........91.2

Determinarea materialităţii...........................

1.3 Estimarea erorilor din situaţiile

financiare şi calcularea “preciziei”........13

1.4 Divizarea situaţiilor financiare în

“categorii de operaţiuni economice”.......................15

1.5 Evaluarea riscurilor .................15

1.5.1

Evaluarea Riscului inerent............16

1.5.2 Evaluarea riscului de control ..19

Controlul intern.........................19

Evaluarea mediului de control.............21

Evaluarea procedurilor de control .....22

Auditorul trebuie să documenteze

corespunzător raţionamentul aplicat

la evaluareanivelului riscului de control. ..........24

1.6 Decizia privind abordarea auditului .....24

1.6.1 Testarea directă de fond.........................27

Calcularea dimensiunii eşantionului

prin metoda MUS şi RANDOM.......................30

Tipuri de teste directe de fond..................32

Testările direcţionate............................33

1.6.2 Procedurile analitice...................35

1.6.3 Testarea controalelor interne ...........39

Documentarea controalelor cheie.................41

Testarea controalelor cheie......................41

1.6.4 Utilizarea muncii altor auditori şi experţi.....................45

1.7 Pregătirea planului de audit........46

1.7.1 Elementele planului de audit ................47

1.8 Revizuirea planului de audit ..................49

Partea a II-a: Execuţia..................50

2.1 Evaluarea, inclusiv investigarea

 erorilor şi slăbiciunilor controlului intern în timpulauditului..........50

2.2 Raportarea concluziilor

semnificative către entitatea auditată în timpul auditului.......51

2.3 Evaluarea rezultatelor

procedurilor analitice.......52

Evaluarea procedurilor analitice................52

Evaluarea testelor de control................53

2.4 Evaluarea rezultatelor

procedurilor directe de fond........................53

2.4.1 Evaluarea rezultatelor

 procedurilor directe de fond,

în cazul în care categoriile deoperaţiuni

nu au fost eşantio53

2.4.2 Evaluarea rezultatelor

procedurilor directe de fond,

în cazul în care tranzacţiile

au fost eşantionate................54

Evaluarea rezultatelor

testării eşantioanelor selectate

prin MUS..........54.....55

Evaluarea rezultatelor testării

eşantioanelor selectate prin metoda aleatorie simplă

RANDOM şi alte metode.....55*)

 500 x (3.300.550/126.520) = 500 x 26,08 @13037............562.4.3

Compensarea erorilor .....56

2.4.4 Limitarea erorilor..........................57

2.4.5 Evaluarea erorilor de regularitate...........57

2.4.6 Concluzii asupra rezultatelor evaluării erorii ......58

2.4.7 Determinarea caracterului

semnificativ al nivelului erorilor şi neregularităţilor....58

2.4.8 Determinarea existenţei erorile

materiale în situaţiile financiare ..59

Documentarea concluziilor ............61

2.4.9 Evaluarea globală....................61

Cum acţionează auditorul, în cazul

 în care materialitatea .61Factorii calitativi ...............................................62

2.5 Documentele de lucru....................63

2.5.1 Cum trebuie pregătite şi păstrate

documentele de lucru .....63

2.5.2 Conţinutul documentelor de lucru .....64....65

2.5.3 Dosarele curente .....................65

2.5.4 Dosarele permanente.................67

 3.1 Respectarea standardelor de raportare .68...69

3.2 Conţinutul Raportului de Audit..69

3.2.1 Sinteza executivă................70

3.2.2 Introducere generală ........................70

3.2.3 Prezentarea generală....................71

3.2.4 Metodologia de audit....................72

3.2.5 Constatările, concluziile şi

recomandările auditul...72

3.2.6 Propuneri de valorificare a rapoartelor .........74

3.2.7 Semnăturile auditorilor...................74

3.2.8 Opinia de audit (cunoscută şi ca certificat de audit

sau declaraţie de asigurare) ...74

Opinia fără rezerve (necalificată sau favorabilă).......75

Opinia fără rezerve (necalificată) cu paragraf explicativ.....76

În afara utilizării paragrafului explicativ,

care cuprinde aspectele ce pot afectasituaţiile

 financiare, auditorul poate include în raportul său,

de preferat imediat dupăparagraful care cuprinde

 opinia exprimată, un alt paragraf explicativ

 prin care suntprezentate şi alte aspecte care

nu afectează neapărat situaţiile

 financiare. ..................77

Opinia cu rezerve (calificată) prin limitarea 

sferei (sau dezacord..77 78

Opinia nefavorabilă...............78

Refuzul exprimării opiniei ...........79

3.3 Revizuirea ............................79

3.3.1 Prima etapă de revizuire .................80

3.3.2 A doua etapă de revizuire...........82

 

Partea a 4-a:

Asigurarea calităţii ..........84

44.1 Scopul .......................................84

44.2 Desfăşurarea revizuirilor privind c

ontrolul calităţii...84

44.3 Raportarea rezultatelor asigurării calităţii.....................85

Anexa A: Chestionar privind evaluarea mediului de control - Exemplu.........................87

Anexa B: Chestionar privind

evaluarea procedurilor de control

intern...................................92

Anexa C: Exemple privind

modul în care auditorii pot testa controalele ...............................94

Anexa D:

 Conţinutul dosarului curent.....................97

GLOSAR.................98\

 

IntroducereObiectivul general al unui audit financiar este acela de a furniza asigurarea că situaţiilefinanciare examinate sunt complete şi întocmite cu acurateţe, iar operaţiile economice s-au efectuat înconformitate cu legile şi reglementările relevante în vigoare. Îndeplinirea acestui obiectiv în condiţii decertitudine absolută, chiar dacă este posibil de realizat, presupune o activitate costisitoare. Pentru adiminua aceste costuri există însă posibilitatea realizării auditurilor pe bază de teste. În acest contextauditorii, prin rapoartele lor, caută să ofere o asigurare rezonabilă - nu o asigurare absolută – căsituaţiile financiare examinate sunt complete şi întocmite în conformitate cu prevederile legilor şireglementărilor relevante în vigoare. Conform principiului bunei practici în domeniu

 

Auditorii nu sunt responsabili pentru prevenirea şi detectarea corupţiei, fraudei şi erorilor,chiar dacă auditurile anuale pot împiedica săvârşirea de greşeli şi eventualele neglijenţe.Responsabilitatea pentru prevenirea şi detectarea corupţiei, fraudei şi erorile, precum şi pentru luareade măsuri corespunzătoare, revine managementului entităţilor publice auditate.Totuşi, chiar în aceste condiţii auditorii trebuie să fie în alertă atunci când constată: slăbiciuniale controlului intern, neconcordanţe în modul de întocmire a evidenţelor financiar contabile, erori,operaţiuni economice sau rezultate neobişnuite, care indică existenţa fraudei, lipsei de probitate saucorupţiei.Prezentare generalăManualul de audit financiar şi regularitate al Curţii de Conturi a României cuprinde patru părţi.Partea 1 tratează aspecte privind planificarea auditului. În mod obişnuit, auditorii întocmescplanurile de audit pe baza unei înţelegeri depline a entităţii auditate.Pe parcursul etapei de planificare, auditorul determină nivelul materialităţii, face o estimarepreliminară a erorilor din situaţiile financiare şi calculează o mărime cunoscută sub denumirea de„precizie”. Aceste activităţi îl ajută pe auditor să calculeze statistic dimensiunile eşantioanelor ce vorfi selectate pentru efectuarea testelor.Totodată, auditorul separă situaţiile financiare în „categorii de operaţiuni economice” şievaluează pentru fiecare dintre acestea Riscul Inerent şi Riscul de Control. Pentru a evalua riscul decontrol auditorul trebuie să analizeze dacă mediul de control creat de conducerea entităţii favorizează

 

Riscul de control

 

Riscul de nedetectare

 

Riscul de audit,

 

constituie riscul pe care auditorul este dispus să şi-l asume prin emiterea unei

opinii incorecte asupra unui set de situaţii financiare.

reprezintă riscul ca procedurile efectuate de auditor să nu detecteze

erorile care există într-o categorie de operaţiuni şi care pot fi materiale în mod individual sau atunci

când sunt cumulate cu erori din alte categorii de operaţiuni.

constituie riscul ca o eroare materială, care ar putea apare într-o categorie de

operaţiuni, în mod individual sau cumulată cu erori din alte categorii de operaţiuni, să nu poată fi

prevenită, detectată, sau corectată în timp util de controale interne în funcţiune.

 
Galerie foto (1)
[Image #1]
 
auditor intern   |  Acces informatii interes public lege  |  Achizitii de societati   |  Achizitii publice  |  Actiuni comerciale  |  Activitati comerciale  |  Activitati specifice curtii de conturi  |  Administrare eficienta  |  Administrare societati comerciale  |  Administrarea domeniului public  |  Asigurari activitati comerciale  |  Asigurari bunuri  |  Asigurari comerciale  |  Asigurari persoane juridice  |  Asigurari sociale   |  Asigurari societati  |  Asigurari valori  |  Audit calitate  |  Audit extern  |  Audit financiar  |  Audit financiar bugete locale  |  Audit intern  |  Audit societati  |  Audit subventii stat  |  Auditor intern  |  Auditul performantei curtea de conturi  |  Bugetul asigurarilor sociale stat  |  Bugetul de venituri si cheltuieli   |  Bugetul general consolidat  |  Bugetul unitatilor administrativ teritoriale  |  Camera conturi municipiul bucuresti  |  Capital integral privat  |  Capital majoritar de stat  |  Capital social  |  Concesiune  |  Cont curent  |  Contract de executie  |  Control si audit intern  |  Controlul intern  |  Credite investitii  |  Credite nerambursabile  |  Curtea conturi audit  |  Curtea conturi cadrul juridic  |  Curtea conturi raport parlament  |  Curtea de conturi a romaniei  |  Departamentele administrative  |  Drept administrativ  |  Drept administrativ  |  Drept de proprietate  |  Drept financiar   |  Erori materiale  |  Fiecare proprietate in parte  |  Fonduri financiare  |  Fonduri investitii  |  Fonduri nerambursabile  |  Garantii guvernamentale credite  |  Gestionarea datoriei publice  |  Hotararile camerei deputatilor  |  Implementare si control  |  Implementarea unui sistem  |  Institutie publica interes national  |  Institutii de interes public  |  Investitii financiare  |  Legalitate achizitii publice  |  Legalitate administrare fonduri  |  Legislatie statele membre uniunea europeana  |  Limitele bugetului  |  Management al mediului  |  Management calitate  |  Management financiar  |  Management general  |  Materiale de prezentare  |  Ministere si institutii de interes public  |  Ministerul administratiei internelor  |  Misiuni audit financiar curtea conturi  |  Modul de administrare  |  Ordonatori secundari credite  |  Ordonatori tertiari credite  |  Organisme autonome asigurari sociale  |  Prima de asigurare  |  Programe creare locuri munca  |  Programe de formare   |  Programe speciale  |  Proiectul de executie  |  Protectia mediului  |  Protectia persoane  |  Protectia persoanelor singure sector  |  Rapoarte financiare  |  Rapoartele contabile de sinteza  |  Raportul investitie rezultate  |  Respectarea clauzelor contractuale privatizare  |  Risc financiar  |  Sediul social  |  Sistem conturi  |  Sistem informatii  |  Situatii financiare  |  Situatii financiare anuale  |  Situatiile financiare  |  Situatiilor financiare  |  Social media   |  Societati asigurari  |  Societati comerciale capital majoritar stat  |  Standardele de calitate   |  Standardele internationale  |  State membre ale uniunii europene   |  State membre ue  |  Utilizarea alocatiilor bugetare  |  Utilizarea alocatiilor bugetare investitii  |  Utilizarea resurselor bugetului stat  |  Verificare curtea de conturi  |  Verificare informatii  | 
Inapoi la GHIDUL SERVICIILOR
Email: Parola:
 


 
Nume firma  
Nume site ~ www.ghidul.ro/  
  Exemplu: www.ghidul.ro/nume-firma  
Persoana de contact  
Telefon  
Email  
  * Toate campurile sunt obligatorii.  
In cel mai scurt timp veti fi contactat de catre redactie.