Educatia copilului începe de la nastere. Educatia timpurie, în România, ca în întreaga lume, cuprinde educatia copilului în intervalul de vârsta de la nastere pâna la intrarea acestuia la scoala. Gradinita, ca serviciu de educatie formala asigura mediul care garanteaza siguranta si sanatatea copiilor si care, tinând cont de caracteristicile psihologice ale dezvoltarii copilului, implica atât familia cât si comunitatea în procesul de învatare. Curriculumul pentru învatamântul prescolar angreneaza prescolarii, prin experiente de învatare, în cât mai multe domenii experientiale: - Domeniul lingvistic si literar,
- Domeniul stiintelor,
- Domeniul socio-uman,
- Domeniul psiho-motric,
- Domeniul estetic si creativ
Domeniul estetic si creativ – acopera abilitatile de a raspunde emotional si intelectual la experiente perceptive, sensibilitatea fata de diferitele niveluri de manifestare a calitatii, aprecierea frumosului si a adecvarii la scop sau utilizare. Prin intermediul unor asemenea experiente copiii acumuleaza cunostinte si abilitati, ca si o sporita receptivitate perceptiva, care le va permite sa reactioneze de o maniera personala la ceea ce vad, aud, ating sau simt. Aceste experiente pot fi prezente în orice componenta curriculara, dar cu deosebire în contextul acelor discipline care solicita raspunsuri personale, imaginative, emotionale si uneori actionale la stimuli (vezi muzica, activitatile artistico-plastice, drama ). Domeniul om si societate – include omul, modul lui de viata, relatiile cu alti oameni, relatiile cu mediul social, ca si modalitatile în care actiunile umane influenteaza evenimentele. In cadrul domeniului socio-uman se doreste ca prescolarii sa înteleaga fiintele umane angrenate în construirea propriului viitor si propriei lumi, traind viata de zi cu zi. Familiile acestora, mediul fizic, uman si social pot fi utilizate ca resurse de învatare. Pe de alta parte, textul literar, imaginile si alte materiale audio-vizuale pot fi utilizate ca surse de informare. Domeniul limba si comunicare – acopera stapânirea exprimarii orale si scrise, ca si abilitatea de a întelege comunicarea verbala si scrisa. Se apreciaza ca prin ascultare si exprimare în situatii de grup, prescolarii devin capabili sa exploreze experientele altor persoane si sa-si extinda astfel propriul repertoriu de experiente semnificative. Se urmareste ca acestia sa vorbeasca cu încredere, clar si fluent, utilizând modalitati de exprimare adecvate pentru diferite categorii de auditoriu. Domeniul stiinte – include atât abordarea domeniului matematic prin intermediul experientelor practice cât si întelegerea naturii, ca fiind modificabila de fiintele umane cu care se afla în interactiune. Astfel, se considera necesar ca prescolarul sa fie pus în contact cu domeniul matematic prin jocuri dirijate cu materiale, cum ar fi nisipul sau apa, sau prin simularea de cumparaturi în magazine. Totodata, prescolarii pot fi încurajati sa efectueze experimente, sa utilizeze în conditii de securitate diferite instrumente sau echipamente, sa înregistreze si sa comunice rezultatele observatiilor stiintifice, sa utilizeze diferite surse de informare, sa rezolve probleme, sa caute solutii, sa sintetizeze concluzii valide. Domeniul psiho-motric – acopera coordonarea si controlul miscarilor corporale, mobilitatea generala si rezistenta fizica, abilitatile motorii si de manipulare de finete, ca si elemente de cunoastere, legate mai ales de anatomia si fiziologia omului. Activitatile prin care prescolarii pot fi pusi în contact cu acest domeniu sunt activitatile care implica miscare corporala, competitii între indivizi sau grupuri, având ca obiect abilitati psihomotorii, ca si activitatile care pot avea drept rezultat o mai buna suplete, forta, rezistenta sau tinuta. |