Prin audit statutar se înţelege examinarea efectuata de un profesionist contabil competent si independent asupra situaţiilor financiare ale unei entităţi în vederea exprimării unei opinii motivate asupra imaginii fidele, clare şi complete a poziţiei şi situaţiei financiare precum si a rezultatelor (performantelor) obţinute de aceasta. Auditul statutar este auditul financiar efectuat de auditori statutari care examinează (verifică) situaţiile financiare, potrivit normelor de audit, inclusiv activităţi şi operaţii specifice întreprinderii auditate, în virtutea unor dispoziţii legale (legea contabilităţii, legea societăţilor comerciale, legea pieţelor de capital etc.), ca urmare a mandatului primit din partea proprietarilor întreprinderii (acţionari, asociaţi). Conform Ordinului Ministerului Finanţelor Publice nr. 3055/2009 pentru adoptarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, persoanele juridice obligate la auditarea situaţiilor financiare sunt: a) Persoanele juridice de interes public, astfel cum sunt definite potrivit legii; b) Persoanele juridice care la data bilanţului depăşesc limitele a două dintre următoarele 3 criterii de mărime: - total active: 3.650.000 euro;
- cifra de afaceri neta: 7.300.000 euro
- număr mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50
În privinţa nivelului de asigurare, auditorul dă o asigurare înaltă, dar nu absolută, că informaţiile auditate nu conţin erori semnificative. În raportul de audit, acest lucru este exprimat de o manieră pozitivă sub forma unei asigurări rezonabile. |