Auditul intern reprezintă activitatea de examinare obiectivă a ansamblului activităţilor entităţii economice în scopul furnizării unei evaluări independente a managementului riscului, controlului şi proceselor de conducere a acestuia. A. Rolul, definirea si obiectivele auditului intern Carta auditului intern precizează drepturile si obligaţiile auditorilor interni si urmăreşte: - sa informeze despre obiectivele si metodele de audit;
- sa clarifice misiunea de audit;
- sa fixeze regulile de lucru intre auditor si auditat;
- sa promoveze regulile de conduita.
Rolul auditului intern este de a contribui la buna gestiune a fondurilor si a patrimoniului in ansamblul sau. a) Obiectivul auditului intern consta in a ajuta societatea, prin intermediul opiniilor si recomandărilor, sa: - gestioneze mai bine riscurile;
- îmbunătăţească calitatea managementului si a controlului intern;
- îmbunătăţească eficienta si eficacitatea operaţiilor.
b) Obiectivele misiunii de audit intern sunt: - asigurarea conformităţii operaţiunilor contabile cu normele juridice – auditul de regularitate;
- evaluarea sistemului de control intern – auditul de sistem.
B. Statutul Auditului Intern - Auditul intern nu este o funcţie de management.
- Decizia de a adopta sau de a implementa recomandările formulate la finalul unei misiuni de audit aparţine conducerii.
- Prin atribuţiile sale auditorul nu trebuie sa fie implicat in elaborarea procedurilor de control sau in alte activităţi pe care urmează sa le auditeze.
- Auditorul intern nu trebuie sa exercite responsabilităţi operaţionale.
- Daca auditorul intern este însărcinat sa execute activităţi care nu ţin de activitatea de audit si care pot sa-i afecteze obiectivitatea, atunci acesta va informa conducerea generala ca aceste activităţi nu intră în sfera unei activităţi de audit.
C. Misiunile de consiliere - Misiunile de consiliere pot avea loc în condiţiile în care nu generează conflicte de interese si nu sunt incompatibile cu alte obligaţii prevăzute in Carta de audit intern si in Normele profesionale ale auditului intern.
- In general, prestaţiile de consiliere consta în recomandări, formale sau informale.
- Atunci când auditul intern întreprinde o astfel de misiune, acesta trebuie sa o efectueze printr-o abordare sistematica si metodică.
- Orice conflict sau activitate neprevazută trebuie sa fie soluţionate conform Codului Deontologic si Normelor profesionale de audit.
- Auditorul intern poate efectua activităţi de consultanta fie în cadrul activităţii curente, fie ca răspuns la cererile conducerii.
- Daca activităţile de consiliere sunt frecvente se vor realiza pe baza de proceduri sau reguli specifice fiecărui tip de activitate.
- Auditorul nu va efectua misiuni de consiliere daca acestora le sunt aplicabile normele care se aplica în mod normal misiunilor de asigurare si care sunt mai potrivite serviciilor în cauza.
D. Atribuţiile Compartimentului auditorului intern sunt: - elaborează proiectul planului anual de audit intern.
- efectuează activităţi de audit intern;
- informează conducerea generala a societăţii despre recomandările neimplementate de conducerea Departamentului Financiar Contabil şi Departamentul de aprovizionare desfacere cu gestiunile sale, precum si despre consecinţele neimplementării acestora;
- informează conducerea executiva (si implicit conducerea generala) despre recomandările neimplementate de personalul cu funcţii financiar contabile de răspundere aflat in coordonarea acesteia, precum si despre consecinţele neimplementării acestora;
- raportează asupra constatărilor, concluziilor rezultate din activităţile de audit;
- elaborează raportul anual al activităţii de audit intern, in vederea prezentării lui Adunării Generale a Acţionarilor ;
- in cazul identificării unor iregularităţi, fraude sau posibile prejudicii, raportează imediat conducătorului societăţii;
- va asigura urmărirea implementării recomandărilor aprobate de către conducerea societăţii, în departamentul financiar contabil şi a celorlalte departamente care furnizează informaţii ce îndeplinesc condiţiile de documente justificative ( conform Legii Contabilităţii) şi sunt înregistrate în contabilitatea societăţii ;
E. Principiile aplicabile auditorului intern 1) independenta si obiectivitate - Activitatea de audit intern nu trebuie sa fie supusa imixtiunilor externe (începând cu stabilirea obiectivelor, efectuarea misiunilor si până la comunicarea rezultatelor).
- Nu pot efectua activităţi de audit intern persoanele care sunt rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv cu conducerea societăţii si nu pot audita lucrările la care au participat sau sectoarele in care au desfăşurat diverse activităţi.
- Dacă obiectivitatea sau independenta auditorului intern este compromisă in fapt sau chiar în aparentă, părţile interesate vor fi informate de acest lucru cu exactitate.
- Auditorul intern trebuie sa evite sa auditeze operaţiuni speciale de care a fost responsabil în trecut; obiectivitatea unui auditor este considerată a fi afectata atunci când acesta realizează o misiune de asigurare pentru o activitate de care a fost responsabil, in cursul anului precedent.
- Aceste împrejurări trebuie sa fie clar precizate în cursul difuzării rezultatelor unui audit efectuat într-un domeniu în care un auditor a exercitat responsabilităţi operaţionale. In acest scop se va completa declaraţia de independentă
2) competenta si conştiinţa profesionala - Auditorul intern are obligaţia de a participa la activităţi de pregătire profesionala care pot avea loc in sistem organizat sau in mod individual.
3) programul de asigurare si îmbunătăţire a calităţii auditului - Evaluarea interna se concretizează in aprecierea rezultatelor obţinute ca urmare a exercitării activităţii de audit intern.
- Evaluarea se realizează anual, iar rezultatele sunt prezentate intr-un raport distinct, care va fi prezentat conducerii generale a societăţii, conţinând si măsurile de îmbunătăţire a calităţii auditului intern.
- Evaluarea externă este necesar a fi exercitata o data la 5 ani de către un evaluator extern.
F. Metodologie - Planului de audit intern se elaborează de auditor pe baza evaluării riscului asociat diferitelor structuri, activităţi sau operaţiuni si de asemenea, prin preluarea sugestiilor si solicitărilor conducerii societăţii.
G. Condiţiile necesare pentru realizarea misiunilor de audit intern sunt: - Accesul auditorului intern la informaţii si documente
- Conform Normelor profesionale ale auditului intern, auditorii interni au acces sau pot solicita toate informaţiile si datele (indiferent de suportul utilizat pentru păstrarea acestora) considerate utile, probante si relevante misiunii de audit, utilizând principiul circuitului auditului (pista de audit).
- Eventualele documente care nu pot fi puse la dispoziţia auditorului intern vor fi comunicate in scris auditorului de către conducerea societăţii; in aceste condiţii raportul auditorului intern va fi corespunzător limitărilor concrete intervenite in derularea misiunii de audit.
- Realizarea misiunii la fata locului
- Auditul intern trebuie sa fie realizat intr-un climat de încredere. Climatul de încredere depinde de mediul de control existent in societate.
- Transmiterea rezultatelor
- Constatările si recomandările sunt aduse la cunoştinţa entităţii auditate pe măsura descoperirii lor sau la şedinţa de închidere a anului financiar odată cu raportul de audit. Auditorul trimite raportul de audit intern finalizat conducătorului societăţii pentru analiza si avizare.
H. Colaborarea cu alte compartimente interne, de specialitate - In anumite situaţii auditorul are dreptul si obligaţia de a solicita opinia persoanelor de specialitate din cadrul compartimentelor societăţii (jurişti, consilieri, informaticieni etc). Aceste servicii interne se considera obligatorii a fi oferite auditorului intern in maximum trei zile de la solicitare, fără a mai fi necesar acordul expres al conducerii.
I. Accesul la dosarele compartimentului de audit intern - Persoanele care pot avea acces la dosarele de audit, precum si modalităţile de procesare a cererilor de acces la aceste dosare, se stabilesc de comun acord cu conducerea generala a societăţii, cu respectarea normelor legale si a practicilor specifice în domeniu.
- In cazuri speciale (ex. solicitări pentru tribunal) trebuie transmise doar copiile, exemplarul original trebuind păstrat. Daca instituţia de ordine cere originalul, auditul intern trebuie sa păstreze copia.
- Pe documentele transmise se va trece in mod obligatoriu menţiunea „confidenţial”, precum si o nota care sa precizeze ca orice difuzare către o alta persoana trebuie sa facă obiectul unei autorizări prealabile.
J. Alte Drepturi si obligaţii ale auditorului: - au acces la toate datele in cadrul misiunilor si sunt obligaţi sa respecte confidenţialitatea si secretul profesional in ceea ce priveşte informaţiile colectate;
- exercita o funcţie de evaluare independenta, concretizata in recomandări;
- sa respecte codul privind conduita etica si standardele profesionale;
- sa semnaleze imediat, pe linie ierarhica, fraudele de orice tip si neregulile grave care fac obiectul auditului;
- să comunice rezultatele muncii sale conducerii societăţii prin raportul anual de audit;
- să asigure păstrarea si arhivarea corespunzătoare a documentelor rezultate in urma misiunilor efectuate.
|