Standardele de control intern au fost emise de Ministerul Finantelor Publice prin OMFP nr.946/2005 privind Codul Controlului Intern. Scopul acestora consta in cresterea eficientei controalelor interne in cadrul entitatilor publice, reducand astfel riscurile in realizarea obiectivelor. Standardele de control intern presupun ca entitatile publice sa puna in aplicare strategii de control intern, sa autoevalueze controalele interne si sa intocmeasca anual un raport de evaluare, care se va transmite ordonatorului ierarhic superior odata cu situatia financiara anuala. Coloana vertebrala a standardelor o reprezinta cadrul COSO, care stabileste o definitie larga a controlului intern, extinsa la toate functiunile unei organizatii. Modelul COSO se prezinta sub forma unei structuri ierarhice alcatuita din 5 componente: 1. Mediul de control - fundament pentru celelalte componente ale controlului intern 2. Evaluarea riscului - constand in identificarea si analiza riscurilor legate de realizarea obiectivelor organizatiei 3. Activitatile de control - politicile si procedurile care asigura luarea de masuri pentru eficientizarea sistemelor de control intern 4. Informarea si comunicarea - ajuta organizatia sa functioneze in conditiile unui management adecvat 5. Monitorizarea - procesul de evaluare a calitatii controalelor interne Standardele de control intern/managerial conform OMFP nr.946/2005 MEDIUL DE CONTROL Standardul 1 - Etică, integritate Standardul 2 - Atributii, functii, sarcini Standardul 3 - Competenta, performanta Standardul 4 - Functii sensibile Standardul 5 - Delegarea Standardul 6 - Structura organizatorica PERFORMANŢA ŞI MANAGEMENTUL RISCULUI Standardul 7 - Obiective Standardul 8 - Planificarea Standardul 9 - Coordonarea Standardul 10 - Monitorizarea performantelor Standardul 11 - Managementul riscului Standardul 15 - Ipoteze, reevaluari INFORMAREA ŞI COMUNICAREA Standardul 12 - Informarea Standardul 13 - Comunicarea Standardul 14 - Corespondenta si arhivarea Standardul 16 - Semnalarea neregularitatilor ACTIVITĂŢI DE CONTROL Standardul 17 - Proceduri Standardul 18 - Separarea atributiilor Standardul 19 - Supravegherea Standardul 20 - Gestiunea abaterilor Standardul 21 - Continuitatea activitatii Standardul 22 - Strategii de control Standardul 23 - Accesul la resurse AUDITAREA ŞI EVALUAREA Standardul 24 - Verificarea si evaluarea controlului Standardul 25 - Auditul intern |