Cadrul legislativ din tara noastra precizeaza doua categorii de conflicte de munca: - conflicte de interese, ce au ca obiect stabilirea conditiilor de munca cu ocazia negocierii contractelor colective de munca, şi - conflicte de drepturi, care apar in situatiile de exercitare a drepturilor de munca; Conflictele pot fi individuale, adica intre un angajat si angajator sau pot fi conflicte colective cand sunt implicati un numar mai mare de angajati. Conflictele de munca apar fie in faza precontractuala, de negociere a contractului de munca, fie in faza de executare a unui contract colectiv sau individual de munca. Medierea isi are rolul ei bine definit in rezolvarea conflictelor organizationale. La nivel organizational cele mai des intalnite situatii conflictuale, care pot fi rezolvate cu succes prin mediere, sunt urmatoarele: - conflictul de subordonare: o persoana poate avea, simultan, doi şefi directi (şeful direct din ierarhia organizationala şi şeful direct din ierarhia proiectului la care lucreaza); - conflictul de resurse: resursele organizatiei sunt limitate iar angajatii, respectiv departamentele isi revendica fiecare partea lor; - munca neplatita (abuzul): unui angajat al organizatiei i se cere sa lucreze pe lânga activitatile din fişa postului, şi activitati din proiect (pentru care nu este platit); - conflictul de interese. Cand se poate apela la mediator pentru solutionarea conflictelor de munca – alternativa optima fata de un proces indelungat in fata instantei? - Pentru interpretarea contractelor; - In cazul rezilierii in mod abuziv a contractului de munca; - In cazul conflictelor dintre diferite compartimente ale societatii; - In cazul conflictelor dintre angajati sau a conflictelor intre angajati şi angajator - In cazul concedierilor pe motive disciplinare |